Den nya standarden innebär med en enklare förklaring att all E85 ska vara samma i hela Sverige. Standarden anger krav och provningsmetoder för levererad E85.
– Försäljningen av miljöbilar (exempelvis FlexFuel, etanol-, biogas-, hybridbil) har ökat kraftigt. I Stockholm är dessa bilar befriade från trängselavgifter och har fri boendeparkering i innerstan för att nämna några fördelar för dess ägare, säger Bjarne Lindberg, ansvarig för produktkvalité på Svenska Statoil AB och deltagare i den tekniska kommittén för Motorbränslen.
– Sverige är ett föregångsland i Europa vad gäller antalet etanolbilar. Men som med alla andra standarder behövs ett kvalitetsskydd. Alla som använder E85 får en enhetlig produkt som inte varierar för mycket och biltillverkarna kan lämna garantier på sina fordon att de är anpassade efter E85. Etanol är ett växande bränsle och finns en standard finns också ett konsumentskydd, säger Lindberg.
– Jag hoppas att den här svenska standarden ska växa och bli global, åtminstone att det ska bli en Europastandard. Det finns intresse från många länder i Europa, säger Ana Olaru Verouhis, projektledare på SIS.
Den nya standarden heter Motorbränslen – Etanol E85 – Krav och provningsmetoder, SS 155480.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.