Efterträdaren till Lamborghini Gallardo blir mer Audi och Porsche

Rubriken ovan kan få vilken Lambo-fantast som helst att gå i taket. Men så är det, nästa generation Lamborghini Gallardo ska dela mycket mer komponenter med Audi R8, men även med Porsche. Utseendemässigt ska den ha lite gemensamt med dagens Gallardo.

Nu när ersättaren till Murciélago – Aventador för den som missat det – är färdig, kan Lamborghini koncentrera sig fullt ut på att utveckla och bygga ersättaren till märkets guldkalv Gallardo som under sina knappa tio år i livet har sålt i över 12000 exemplar och som fortfarande säljer. Det kan jämföras med Murciélago som under sina nio år sålde i 4099 exemplar. Det ska dock tilläggas att Murciélago är dyrare än sitt mindre syskon.

 Eftersom Gallardo har uppnått en ålder av nio år och tio olika modellversioner (specialmodeller inräknade) är det hög tid att ersättaren dyker upp snart. Amerikanska motortidningen Car and Driver är, precis som vi, nyfikna på vad ersättaren kommer att bjuda på. Därför tog de ett snack med Lamborghini-chefen Stephan Winkelmann på bilsalongen i Genève.

 Enligt Winkelmann ska Gallardo-ersättaren skilja sig rejält från dagens bil, i synnerhet till det visuella.

 – Vi säger alltid att design inte är en evolution, utan en revolution, och detta kommer att vara filosofin vid uppföljningen av Gallardo, säger han till Car and Driver.

 Winkelmann säger också att det man gjort med Aventador nödvändigtvis inte är rätt väg att gå med en annan bil. Förmodligen syftar han på det tekniskt avancerade monocoque-chassit i kolfiber som Aventador grundas på. Gallardo-efterträdaren lär få en enklare aluminiumkonstruktion då den vänder sig till en annan kundkrets än Aventador som har en prislapp på strax under tre miljoner kronor.

 Gallardo-efterträdarens konstruktion kommer att dela väldigt mycket med nästa generation Audi R8, men också med framtida Porsche-modeller då Volkswagens MSS-arkitektur (MSS står för Modular Sportscar System) ska stå som grund för gruppens sportbilar.

 – Efterträdaren till Gallardo kommer att dela 15-20 procent fler delar med nästa generation Audi R8, säger Stephan Reil, teknisk utvecklingschef på quattro GmbH, till Car and Driver.

 Den amerikanska tidningen har dessutom fått uppgifter på att V10-motorn som återfinns i dagens Gallardo kommer att förse efterträdaren med kraft. Dock vidareutvecklad och ytterligare kalibrerad samt med effekt som närmar sig 600 hästkrafter. Starkaste Gallardon i dag har 570 hästkrafter.

 Dubbelkopplingslåda kommer att stå för kraftöverföringen till hjulen. Någon manuell låda är inte aktuellt.

 Bilden ovan är kolfiberkonceptbilen Sesto Elemento som Lamborghini visade upp på Parissalongen hösten 2010. En bil som ska byggas i begränsas upplaga. Vi har dock färglagt bilen för denna artikels skull.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!