Foto: Mercedes / Daimler

Framtiden är elektrisk för Mercedes-AMG

Elektrifieringen är i gång och nu börjar Mercedes-AMG fasa ut sina V8:or mot 4-cylindriga laddhybrid-drivlinor och runt hörnet väntar rent eldrivna modeller.

Mercedes-AMG har länge varit synonymt med kraftfulla V8-motorer och tyskarna från Affalterbach har inte hängt med i konkurrenternas downsizing. Åtminstone inte i C-segmentet där både Audi RS4 och RS5 samt BMW M3 och M4 länge kört med sexcylindriga motorer. Men nu tar Mercedes-AMG över stafettpinnen, i nästa generation AMG C 63 sitter det en fyrcylindrig turbomotor tillsammans med en 200 hästkrafter stark elmotor. Borta är alltså V8:an, en motor som dock dröjer kvar i de större bilarna. Men framöver får även de sällskap av en elmotor, vilket vi sett prov på i kommande AMG GT 73 e.

1 av 3: Mercedes-AMG GT 73 e Foto: Mercedes / Daimler
2 av 3: Mercedes-AMG GT 73 e Foto: Mercedes / Daimler
3 av 3: Mercedes-AMG GT 73 e Foto: Mercedes / Daimler

Hybridtekniken i kommande AMG-modeller sägs vara nära utvecklad med märkets Formel 1-team. AMG C 63 är först ut med den nya fyrcylindriga laddhybrid-tekniken där all elektrifiering är placerad i bilens akter, både batteripaketet och elmotorn. Det gör att elmotorn naturligt driver bakhjulen, men lösningen är inte likadan som den Volvo använder sig av. Bilen har en kardanaxel vilket gör att elmotorn även kan skjuta kraften till framhjulen, det gör också att förbränningsmotorn kan skjuta kraften till alla fyra hjulen. Bensinmotorn grundar sig i den som sitter i AMG A45 S, men effekten från den två liter stora motorn har pumpats upp mot 450 hästkrafter. Elmotorn är av det starkare slaget med upp till 200 hästkrafter momentant och runt 95 hästkrafter kontinuerligt. Den totala effekten lär alltså bli kring 600 hästkrafter vilket är ett rejält kliv upp från tidigare 510.

1 av 3: Supersportbilen Mercedes-AMG One har fyra elmotorer. Foto: Mercedes / Daimler
2 av 3: Mercedes-AMG One Foto: Mercedes / Daimler
3 av 3: Mercedes-AMG One Foto: Mercedes / Daimler

Den nya fyrcylindriga laddhybriddrivlinan har ett tydligt fokus på prestanda och den långa räckvidden Mercedes haft i flera nya laddhybrider kommer den nya drivlinan inte i närheten av. Batterikapaciteten är endast på 6,1 kilowattimmar (kWh) och Mercedes kommunicerar ingen räckviddssiffra, men i verkligheten lär det i bästa fall räcka till en elektrisk körsträcka kring tre mil. Fördelen med den låga kapaciteten är att paketet endast väger 89 kg.

1 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
2 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
3 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
4 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
5 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
6 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
7 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
8 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
9 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
10 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
11 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
12 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
13 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
14 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
15 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
16 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
17 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
18 av 19 Foto: Mercedes / Daimler
19 av 19 Foto: Mercedes / Daimler

Mercedes-AMG kommer även att, precis som i fallet med ärkerivalen Audis RS-modeller, släppa rena elbilar. Här är uppgifterna mer sparsmakade men vi får reda på att elbilarna kommer, precis som laddhybriderna, använda en spänning på 400 volt, att bilarna kommer vara fyrhjulsdrivna och att deras prestanda matchar de nuvarande V8-modellerna. Den första rent eldrivna modellen från Mercedes-AMG kommer baseras på en EQ-modell och ska presenteras under året.

1 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
2 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
3 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
4 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
5 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
6 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
7 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
8 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
9 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
10 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
11 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
12 av 13 Foto: Mercedes / Daimler
13 av 13 Foto: Mercedes / Daimler

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!