Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Så upplevs Nissan Ariya – nya rymliga elbilen

Den är rymlig, har tillräckligt lång räckvidd och nytänkande design som kan leda bort blickarna från konkurrenten ID.4. Vi tittar på efterlängtade Nissan Ariya som är andra generationen elbil från Japan.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Medan många konkurrenter har stått på hälarna har Nissan hunnit få ur sig inte mindre än två generationer av Leaf – elbilen som har abonnerat på en topplats i många länders försäljningsstatistik. Men Nissan har varit dåliga på att spinna vidare på Leaf-succén. Efter Leaf har det kommit… just ingenting. Förrän nu.

Om man inte räknar skåpbilen E-NV200 så är Ariya Nissans andra helt eldrivna modell och den förväntas ta över en del köpare från det mindre syskonet Leaf.

– Vi förväntar oss att Ariya kommer att stå för en betydande del av vår försäljning. Med det lilla batteriet hamnar den prismässigt så nära Leaf att den kan ta en del kunder därifrån, men med större batteri och fyrhjulsdrift kommer den att hitta nya kunder framför allt i tjänstebilssegmentet, säger Patrik Löfberg, marknadschef Nissan Nordic.

Den förseriebil som har kommit på transport till Stockholm för några dagar är slående lik Volkswagen ID.4. Proportionerna är likvärdiga med kort överhäng fram, långt axelavstånd, högbyggd kupé och ett lite längre överhäng bak. Ariya är en centimeter längre än ID.4.

Plattformen är helt ny och kallas CMF-EV. Så småningom kommer den stora koncernen där Renault, Nissan och Mitsubishi -samsas att spotta ur sig många bilar baserade på CMF-EV, alla med batteripaketet i golvet mellan hjulaxlarna, en elmotor mellan framhjulen och möjlighet till fyrhjulsdrift genom montering av en elmotor även bak. Ingenjörerna uppges ha lyckats pressa ner batteripaketet så pass lågt att tyngdpunkten för den högbyggda crossovern Ariya är lägre än på Leaf.

Dragkrok är möjligt. Med fyrhjulsdrift och stora 87 kWh-batteriet är max tillåten släpvikt 1 500 kg.

1 av 2: Ungefär lika stor som som Volkswagens elektriska suv ID.4. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Mellan framstolarna är det luftigt. Golvet under instrumentpanelen har kunnat göras helt plant eftersom alla komponenter till klimatanläggningen får plats i motorrummet där fram.

Interiören är designad för att påminna om en cafélounge, och det är förstås en långsökt koppling. Det här är inte ett rullande Espresso House, däremot en för Nissan ovanligt påkostad interiör med exklusiv känsla och annorlunda materialval. Tjocka golvmattor och genomtänkt stämningsbelysning tilltalar, liksom touchknapparna med haptisk funktion som är diskret infällda direkt i de träliknande plastpanelerna på instrumentpanelen och mittkonsolen. Den senare kan dessutom skjutas elektriskt i längsled och har plats för trådlös laddning av mobilen.

1 av 3: Avskalad interiör med få knappar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3: Skjutbar mittkonsol/armstöd... på elektrisk väg. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Hemma i Japan får Ariya Chademo-kontakt för laddning, precis som Leaf, men de bilar som säljs i Europa byter till en CCS-kontakt som udda nog sitter på höger framskärm. Max laddeffekt vid snabbladdning är 130 kilowatt (ID.4 kan ta emot 125 kW) och om man betalar extra får man en ombordladdare med stöd för trefasladdning och 22 kW. I standardutrustningen ingår en ombordladdare för enfasladdning och 7,4 kW (ID.4 har stöd för 11 kW).

Ariya kommer att kunna uppdateras trådlöst utan att behöva besöka verkstaden. Om det bara är infotainmentsystemet eller även drivlinan som kan uppdateras är än så länge oklart. Det ska i alla fall gå att använda Ariya under tiden som uppdateringen installeras, bilen ska alltså inte behöva bli stående som Teslorna.

CCS-kontakt, inte CHAdeMO som tidigare Nissan-ebilar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Den svenska generalagenten har inga priser fastställda, men pratar löst om ett prisspann mellan 500 000 och 700 000 kronor för de olika batteristorlekarna och motoralternativen (se faktaruta här nedanför).

Det kan vara för dyrt. Om instegs-Ariya med 63 kWh-batteri kommer att kosta 500 000 kronor så konkurrerar den med ID.4 med 77 kWh-batteri som kostar 509 000 kronor. I andra änden kommer fyrhjulsdrivna Ariya med 87 kWh-batteriet att konkurrera med Tesla Model Y Long Range som har tio mil längre räckvidd, trots ett mindre batteri, och kostar 719 000 kronor.

Det största problemet är kanske ändå tiden. Nissan börjar sälja Ariya under sommaren men de första leveranserna väntas inte ske förrän någon gång i början av nästa år. Då har ID.4 funnits på marknaden ett helt år, Teslas Berlin-fabrik har hunnit börja spotta ur sig Model Y-bilar och Hyundai/Kia har lanserat nästa generation elbilar med 800-voltteknik.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!