I dag berättar Toyota själva för första gången om det som kommer att bli märkets första helelektriska elbil med batterier. Toyota satsar även stort på sin Mirai, som också är en elbil men använder vätgas i stället för batterier för att lagra energin.
Toyota har släppt en profilskiss och en teknisk genomskärningsbild som visar ungefär hur den kommande elbilen ser ut. Det handlar om en mellanstor suv med långt axelavstånd, korta överhäng och batteripaketet mellan hjulaxlarna. Proportionerna påminner starkt om bland annat Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.
EXKLUSIVT: Vi har redan kört nya Toyota Mirai
Elbilen, som ännu inte har fått något namn, byggs på Toyotas nya elektrifierade plattformsarkitektur som kallas e-TNGA. Med den som grund ska man kunna bygga bilar med fram-, bak- eller fyrhjulsdrift och bilarna kan ha olika längd, bredd, höjd och axelavstånd. Den första e-TNGA-bilen, det vill säga den mellanstora suven, sägs redan vara färdigutvecklad och kommer att sättas i produktion i Japan inom kort. Efter den inledande suven ska tio elbilar byggas fram till mitten av 2020-talet, sex av dessa för en global marknad.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.