Lynk & Co 01 är en av de nya bilmodeller som ingick i Euro NCAP:s senaste testomgång. Foto: Euro NCAP

25 stjärnor utdelade i senaste Euro NCAP-krocktestet

Europeiska krocktestinstitutet Euro NCAP har avverkat ytterligare fem nya bilmodeller. Samtliga – Lynk & Co 01, Nio ES8, Toyota Mirai, Audi Q4 e-tron och Subaru Outback – tog sig igenom testet med flaggan i topp.

De fem krocktestade bilarna är en salig blandning. Lynk & Co 01 är en laddhybrid, som vi hade ute på test nyligen, Audi Q4 e-tron och Nio ES8 är elbilar, där vi provkörde förstnämnda för ett par månader sedan, Toyota Mirai är en vätgasdriven bränslecellsbil, som vi var tidiga att köra redan i fjol, och nya Subaru Outback, som vi tillryggalade ett antal mil i för bara någon vecka sedan.
Olikheterna är alltså stora och många, men en gemensam nämnare har kvintetten – alla har lyckats erövra fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Sett till skyddet av vuxna är det Lynk & Co 01 som är vinnaren med 96 erhållna poäng av 100 möjliga. Det är faktiskt en högre poängsumma än någon annan krocktestad bil har fått av Euro NCAP under 2021. Utöver Lynk & Co 01 har 15 andra bilar genomgått testet under året.

Sett till skyddet av barn ligger Lynk & Co 01 högt (87), men brädas ändå av både Audi Q4 e-tron och Subaru Outback som både nådde upp till 89 poäng.
Sett till skyddet av fotgängare är det de båda japanska bilarna som ligger klart bäst till. Toyota Mirai fick 80 poäng i detta testmoment och Subaru Outback 84 poäng. Klart sämst var Audi Q4 e-tron med 66 poäng.

Bäst sett till förarstödsystem, alltså teknik som ska assistera föraren under körning och förhindra eller begränsa olyckor, anses Subaru Outback vara med 95 av 100 poäng. Det är en remarkabel hög poängsumma, klart högst av alla bilar i år, dessutom mer än dubbelt så hög poäng än de nya Dacia Sandero och Dacia Logan lyckades skrapa ihop.
Euro NCAP lyfter fram Subarus teknik som läser av förarens ögonrörelser och sätter det i samband med hur föraren rör på ratten och därigenom kan avgöra om det är fara å färde eller inte.
Även Nio ES8, som också erhöll höga poäng (92) i denna gren, har ett liknande system.
Euro NCAP tror att denna utbyggda teknik av förarövervakning kommer att bli väldigt vanlig inom en snar framtid.

Nedan finner du samtliga betyg och poäng som Euro NCAP delade ut i denna testomgång. Klicka på länkarna om du vill fördjupa dig i vad Euro NCAP skriver om respektive resultat (det vill säga, stirra dig inte blind på enbart stjärnbetyg och poängsummor, läs i stället om du vill veta mer i detalj).

 

Lynk & Co 01

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 96
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 71
Förarassistans: 81

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Nio ES8

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 82
Barnskydd: 84
Fotgängarskydd: 72
Förarassistans: 92

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Toyota Mirai

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 88
Barnskydd: 85
Fotgängarskydd: 80
Förarassistans: 82

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Audi Q4 e-tron

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 93
Barnskydd: 89
Fotgängarskydd: 66
Förarassistans: 80

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Subaru Outback

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 88
Barnskydd: 89
Fotgängarskydd: 84
Förarassistans: 95

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Tidigare i somras krocktestades nya Opel Mokka, som även finns som elbil i form av Mokka-e, samt Renault Kangoo. Dessa båda bilmodeller nådde inte upp till den standard som krävs för att högsta stjärnbetyg ska ges av Euro NCAP. Opel Mokka fick uppseendeväckande lågt betyg för krockskyddet som ges till vuxna, klart sämst av samtliga krocktestade bilar i år, bortsett från Dacias nya modeller.

 

Opel Mokka

⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 73
Barnskydd: 75
Fotgängarskydd: 58
Förarassistans: 64

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Renault Kangoo

⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 78
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 67
Förarassistans: 72

Läs mer hos Euro NCAP.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!