Alla elbilar och laddhybrider i Sverige

Just nu säljs hundratals laddbara modellversioner hos svenska bilhandlare. Det är nu den elektrifierade revolutionen börjar och för att du ska få en bättre överblick har vi sammanställt alla här. Samtliga priser är före miljöbonusar. Håll till godo!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nedanstående lista är hämtad från Teknikens Världs specialnummer om laddbara bilar som finns att köpa i butik fram till och med julafton 2019.

Listan innehåller både redan marknadslanserade bilmodeller samt modeller som inom kort rullar ut på svenska vägar.

Detta specialnummer och elbilar och laddhybrider finns nu ute i butik fram till och med den 24 december 2019. Observera att listan på webben innehåller fler modeller.

En större del av bilarna i listan har vi redan provkört och/eller testat. Du hittar våra provkörningar här samt våra tester här. Vi har även testat begagnade laddhybrider och elbilar, dessa tester hittar du här.

Märk att listan innehåller 83 bilmodeller men att flertalet av dem finns i fler utföranden än den modellversion som respektive överskrift visar. I flera fall nämns övriga modellversioner i beskrivningen.

Laddhybrider

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Audis suv i mellanklassen har plats för familjen och går att köra upp till fyra mil på el.

Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters bensin på 252 hk och elmotor på 142 hk.

Räckvidd på el: 40 kilometer

Miljö: Blandad körning 0,22 liter per mil. Utsläpp 49 gram koldioxid per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 596 700 kronor.

Audi Q7 55 TFSI e quattro

Audis största suv finns återigen som laddhybrid, denna gång i två olika utföranden – Q7 55 TFSI e quattro (381 hk) och Q7 60 TFSI e quattro (456 hk).

Motor: Sexcylindrig 3,0-liters bensin på 340 hk och elmotor på 128 hk.

Räckvidd på el: 43 kilometer

Miljö: Blandad körning 0,28 liter per mil. Utsläpp 64 gram koldioxid per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ingen uppgift.

Bentley Bentayga Hybrid

Suv i lyxbilsklassen, den billigaste bilen från Bentley.

Motor: Bensin 340 hk, el 128 hk. Batteri 17,3 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 39 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,35 liter per mil. Utsläpp 79 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 960 000 kronor.

BMW 330e

Platsar i mellanklassen, finns som sedan eller kombi.

Motor: Bensin 184 hk, el 108 hk. Batteri 12,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 60 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,17 liter per mil. Utsläpp 39 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 479 000 kronor.

BMW 530e

Storebror finns liksom hos 3-serie som både sedan och kombi.

Motor: Bensin 184 hk, el 113 hk. Batteri 10,43 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 66 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,18 liter per mil. Utsläpp 41 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 535 800 kronor.

BMW 745e iPerformance

Sedan i lyxbilsklassen, konkurrent till Mercedes S-klass.

Motor: Bensin 286 hk, el 113 hk. Batteri 10,43 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 58 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,22 liter per mil. Utsläpp 51 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 057 800 kronor.

BMW X1 xDrive25e

Suv i kompaktklassen med fyrhjulsdrift och en skaplig batterikapacitet.

Motor: Bensin 136 hk, el 95 hk. Batteri 9,7 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 57 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,20 liter per mil. Utsläpp 43 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ej fastställt.

BMW X3 xDrive30e

Suv i mellanklassen, ny generation kom under 2019.

Motor: Bensin 184 hk, el 109 hk. Batteri 10,79 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 46 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,22 liter per mil. Utsläpp 49 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 599 900 kronor.

BMW X5 xDrive45e

Suv i den stora klassen, lång elräckvidd för storleken.

Motor: Bensin 286 hk, 113 hk. Batteri 21,58 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 80 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,12 liter per mil. Utsläpp 28 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 789 000 kronor.

DS 7 Crossback E-Tense

Storsuv från franska DS med egen stil och fyrhjulsdrift.

Motor: Bensin 200 hk, el 108 hk. Batteri 13,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 58 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,16 liter per mil. Utsläpp 37 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 599 900 kronor.

Ferrari SF90 Stradale

Ferraris flaggskepp och märkets första laddhybrid. Kostar dock en slant att köra miljövänlig Ferrari.

Motor: Bensin 780 hk, el 220 hk. Batteri 7,9 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 25 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: Ej fastställt.

Pris: 4 824 000 kronor.

Ford Kuga Plug-In Hybrid

Helt nya generationen av mellanklassuven finns nu som laddhybrid.

Motor: Bensin och el tillsammans 225 hk. Batteri 14,4 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 56 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,12 liter per mil. Utsläpp 32 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ej fastställt.

Ford Explorer Plug-In Hybrid

En suv i den större klassen som 2020 återkommer till Sverige.

Motor: Bensin 350 hk, el 100 hk. Batteri 13,1 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 42 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,29 liter per mil. Utsläpp 66 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ej fastställt.

Ford Tourneo Plug-In Hybrid

En stor familjebuss, det är ovanligt att se som laddhybrid.

Motor: Bensin 125 hk, el 126 hk. Batteri 13,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 56 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,31 liter per mil. Utsläpp 70 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 550 000 kronor.

Ford Transit Custom PHEV

Storebrodern till Tourneo som nyligen presenterades som laddhybrid.

Motor: Bensin i.u hk, el 126 hk. Batteri 13,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 53 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,27 liter per mil. Utsläpp i.u gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ingen uppgift.

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid

En av få bilar som kommer som hybrid, laddhybrid och elbil.

Motor: Bensin 105 hk, el 61 hk. Batteri 8,9 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 52 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,11 liter per mil. Utsläpp 26 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 314 900 kronor.

Kia XCeed Plug-In Hybrid

En golfklassare som är den förhöjda versionen av Ceed.

Motor: Bensin 105 hk, el 61 hk. Batteri 8,9 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 58 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: Ej fastställt.

Pris: Ej fastställt.

Kia Optima Plug-In Hybrid

En kombi som är en värdig konkurrent till ­Volkswagen Passat GTE.

Motor: Bensin 156 hk, el 67 hk. Batteri 11,26 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 53 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,15 liter per mil. Utsläpp 34 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 415 700 kronor.

Kia Niro Plug-In Hybrid

Liksom Hyundai Ioniq finns den som hybrid, laddhybrid eller elbil. I litet suvformat.

Motor: Bensin 105 hk, el 61 hk. Batteri 8,9 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 58 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,14 liter per mil. Utsläpp 31 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 339 900 kronor.

Range Rover Sport P400e

Mindre syskon till vanliga Range Rover men med samma drivlina.

Motor: Bensin 300 hk, el 116 hk. Batteri 13,1 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 41 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,37 liter per mil. Utsläpp 75 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 037 900 kronor.

Lynk & Co 01 PHEV

Det kinesiska syskonet till Volvo XC40, också utvecklad i Göteborg.

Motor: Bensin 180 hk, el 80 hk. Batteri 9,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 50 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,17 liter per mil. Utsläpp, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: Ej fastställt.

Pris: Ej fastställt.

Lynk & Co 02 PHEV

Mindre suv från Volvos kinesiska adept. Oklart när den kommer till Sverige.

Motor: Bensin 180 hk, el 80 hk. Batteri 9,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 50 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: Ingen uppgift.

Pris: Ej fastställt.

Mercedes C 300 e

Mellanklassaren finns som både sedan och kombi och även även som dieselladdhybrid med beteckningen C 300 de.

Motor: Bensin 211 hk, el 122 hk. Batteri 13,5 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 56 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,17 liter per mil. Utsläpp 39 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 461 900 kronor.

Mercedes E 300 e

E-klass har samma hybriddrivlina som C-klass. Finns även som dieselladdhybrid.

Motor: Bensin 211 hk, el 122 hk. Batteri 13,5 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 57 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,17 liter per mil. Utsläpp 38 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 550 000 kronor.

Mercedes S 560 e Lång

Mercedes lyxsedan går bara att få som hybrid med den förlängda karossen.

Motor: Bensin 367 hk, el 122 hk. Batteri 13,5 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 50 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,25 liter per mil. Utsläpp 57 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 152 000 kronor.

Mercedes GLE 350 de

Mercedes storsuv har återupplivat laddhybriden med dieselmotor. Stor batterikapacitet!

Motor: Bensin 194 hk, el 136 hk. Batteri 31,2 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 99 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,11 liter per mil. Utsläpp 29 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: ingen uppgift.

Mini Countryman S E All4

Minis enda hybridbil kommer med fyrhjulsdrift.

Motor: Bensin 136 hk, el 88 hk. Batteri 7,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 51 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,18 liter per mil. Utsläpp 40 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 404 800 kronor.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

En av de mest populära laddhybriderna, men inte så kul att köra.

Motor: Bensin 135 hk, el 177 hk. Batteri 13,8 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 54 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,18 liter per mil. Utsläpp 40 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 419 900 kronor.

Peugeot 508 Hybrid

508 Hybrid finns som sedan eller kombi med eller utan fyrhjulsdrift.

Motor: Bensin 180 hk, el 110 hk. Batteri 11,8 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 40 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,22 liter per mil. Utsläpp 49 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 444 900 kronor.

Peugeot 3008 Hybrid4

Drivlinan är densamma som hos 508, här med fyrhjulsdrift.

Motor: Bensin 200 hk, el 200 hk. Batteri 13,2 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 50 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,17 liter per mil. Utsläpp 49 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 429 900 kronor.

Polestar 1

Den första modellen från ett nytt bilmärke även om mycket känns igen från Volvo.

Motor: Bensin 308 hk, el 300 hk. Batteri 34,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 150 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,21 liter per mil. Utsläpp 50 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 699 000 kronor.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Lyxsedan som även finns som kombi och med högre effekt i Turbo-versionen.

Motor: Bensin 330 hk, el 136 hk. Batteri 14,1 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 51 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,36 liter per mil. Utsläpp 81 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 020 000 kronor.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Liksom Panamera kommer Cayenne även med Turbo, då 680 hästkrafter.

Motor: Bensin 340 hk, el 136 hk. Batteri 14,1 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 36 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,47 liter per mil. Utsläpp 89 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 934 000 kronor.

Skoda Superb iV

Skodas första laddhybrid, samma drivlina som hos Volkswagen Passat GTE. Finns som kombi och sedan.

Motor: Bensin 156 hk, el 115 hk. Batteri 13,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 55 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,14 liter per mil. Utsläpp 32 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 420 100 kronor.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Var länge märkets enda laddhybrid, men RAV4 Plug in-Hybrid är på gång (se nedan) och ersätter Prius i Sverige.

Motor: Bensin 98 hk, el 72 hk. Batteri 8,8 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 45 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,13 liter per mil. Utsläpp 28 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ingen uppgift.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid

Nyligen presenterad och rullar ut på svenska vägar under andra halvåret 2020.

Motor: Bensin 177 hk, el okänd effekt. Totalt 306 hk. Batteri okänd storlek.

Räckvidd på el: Över 60 kilometer.

Miljö: Blandad körning okänt. Utsläpp under 30 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ingen uppgift.

Volkswagen Golf GTE

Golf GTE kom nyss tillbaka, men kommer snart att ersättas av en ny.

Motor: Bensin 150 hk, el 102 hk. Batteri 8,7 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 45 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,21 liter per mil. Utsläpp 47 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 405 900 kronor.

Volkswagen Passat GTE

En populär laddhybrid som nu får konkurrens från Skoda Superb. Finns som kombi och sedan.

Motor: Bensin 156 hk, el 115 hk. Batteri 13,0 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 56 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,14 liter per mil. Utsläpp 32 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 458 500 kronor.

Volvo S60/V60 T6 Twin Engine

Volvos folkkombi (och sedan) har två versioner av laddhybriden, 340 eller 390 hästkrafter.

Motor: Bensin 253 hk, el 87 hk. Batteri 11,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 51 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,21 liter per mil. Utsläpp 44 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 494 900 kronor.

Volvo S90/V90 T8 Twin Engine

Till denna finns endast den starkare laddhybriden med 390 hästkrafter.

Motor: Bensin 303 hk, el 87 hk. Batteri 11,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 50 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,21 liter per mil. Utsläpp 47 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 554 900 kronor.

Volvo XC40 T5 Twin Engine

Lilla XC40 går även att få som helt eldriven med den är mycket dyrare.

Motor: Bensin 180 hk, el 82 hk. Batteri 9,7 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 50 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,21 liter per mil. Utsläpp 46 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 469 900 kronor.

Volvo XC60 T8 Twin Engine

Samma drivlina som i V90 men kortare elräckvidd på grund av vikten.

Motor: Bensin 303 hk, el 87 hk. Batteri 11,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 46 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,24 liter per mil. Utsläpp 54 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 569 900 kronor.

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Den stora suven XC90 blev den första att få T8-drivlinan.

Motor: Bensin 303 hk, el 87 hk. Batteri 11,6 kilowattimmar.

Räckvidd på el: 45 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,30 liter per mil. Utsläpp 67 gram per kilometer.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 819 900 kronor.

Elbilar

Audi e-tron

Audis intåg bland de renodlade elbilarna. Bra bil, men väl kort räckvidd, speciellt med tanke på den gedigna batterikapaciteten. Finns även en enklare variant med 71 kWh-batteri.

Motor: 408 hk. Batteri 95 kilowattimmar.

Räckvidd: 411 kilometer (nu uppdaterad till 436 km).

Miljö: Blandad körning 2,31 kilowattimmar per mil (2,18).

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 891 400 kronor.

Audi e-tron Sportback

I grunden samma bil som vanliga e-tron, men med slankare kaross. Finns, precis som e-tron, i ett enklare utförande.

Motor: 408 hk. Batteri 95 kilowattimmar.

Räckvidd: 446 kilometer.

Miljö: Blandad körning 2,13 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 919 400 kronor.

BMW i3

BMW:s första rena elbil kom redan 2013, och sjunger nu på sista versen. Fler elbilar väntar från BMW. Först är iX3 som kommer 2020.

Motor: 170 hk. Batteri 42,2 kilowattimmar.

Räckvidd: 395 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,52 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 419 000 kronor.

DS 3 Crossback E-Tense

DS 3 E-Tense är annorlunda på många sätt.

Batteri och motor delar den med syskonbilen Peugeot 208.

Motor: 136 hk. Batteri 50 kilowattimmar.

Räckvidd: 320 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,56 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 409 900 kronor.

Ford Mustang Mach-E

Ford tar klassikern Mustang till draghjälp när de lanserar märkets första elbil. Svensk lansering sker under 2020, dock oklart när under året. Modellen kommer med flera olika drivlinor, från 259 till 465 hästkrafter, och två olika batteristorlekar, 75,7 och 98,8 kWh.

Motor: 259 hk. Batteri 98,8 kilowattimmar.

Räckvidd: 600 kilometer (estimerad siffra).

Miljö: Blandad körning 1,65 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ingen uppgift (USA: från 422 500 kronor).

Honda e

Kul utseende, men Honda e är opraktisk under skalet. Har en kort räckvidd och lite för hög prislapp.

Motor: 110 hk. Batteri 35,5 kilowattimmar.

Räckvidd: 220 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,8 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 370 200 kronor.

Hyundai Ioniq Electric

Ioniq finns både som hybrid, laddhybrid och – som här – ren elbil. Modellen har precis uppdateras med kraftullare motor och större batteri. Hyundais Kona, nedan, har dock fortfarande betydligt större batterikapacitet.

Motor: 136 hk. Batteri 38,3 kilowattimmar.

Räckvidd: 311 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,38 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 389 900 kronor.

Hyundai Kona Electric

Systermodell till Kia e-Niro. Finns i två batteristorlekar – 39 och 64 kilowattimmar.

Motor: 204 hk. Batteri 64 kilowattimmar.

Räckvidd: 449 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,54 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 409 900 kronor.

Hyundai Nexo

Första riktiga utmanaren till vätgasbilen Toyota Mirai. Vätgas tankas för att sedan driva en generator som generar el och i sin tur driver bilen. Högt pris och väldigt få tankställen.

Motor: 136 hk. Bränslecell.

Räckvidd: 666 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,10 kg vätgas per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 849 900 kronor.

Jaguar I-Pace

Utsedd till årets bil. Kompetent utmanare till Tesla Model X. Goda terrängegenskaper och snabb acceleration.

Motor: 400 hk. Batteri 90 kilowattimmar.

Räckvidd: 480 kilometer.

Miljö: Blandad körning 2,12 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 879 900 kronor.

Kia e-Soul

Andra generationen av eldrivna Soul, lite högre insteg, lite egen formgivning. Samma batteripaket och motor som Kia e-Niro.

Motor: 204 hk. Batteri 64 kilowattimmar.

Räckvidd: 452 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,57 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 437 000 kronor.

Kia e-Niro

Ett av de vettigaste elbilsköpen. Bra räckvidd och i sammanhanget bra pris. Men något mindre e-Soul är billigare.

Motor: 204 hk. Batteri 64 kilowattimmar.

Räckvidd: 455 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,49 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 444 900 kronor (höjs inom kort till 481 900 kronor).

Lexus UX 300e

Toyotas första elbil är en Lexus. Lilla suven UX presenterades nyligen, men första leveranserna äger rum först i januari 2021.

Motor: 210 hk. Batteri 54,3 kilowattimmar.

Räckvidd: 400 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,36 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ingen uppgift.

Lotus Evija

Brittisk supersportbil i begränsad upplaga med ohyggligt hög effekt och väldigt högt pris. Börjar

produceras 2020.

Motor: 2 000 hk. Batteri 70 kilowattimmar.

Räckvidd: 400 kilometer.

Miljö: Blandad körning ca 1,75 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ca 25 miljoner kronor.

Mazda MX-30

Mazdas första elbil. Kort räckvidd och samma batterikapacitet som Honda e, men uttalat menad som andrabil. Billigare än Hondan.

Motor: 150 hk. Batteri 35,5 kilowattimmar.

Räckvidd: 200 kilometer.

Miljö: Blandad körning ca 1,8 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 349 900 kronor.

Mercedes EQC 400 4Matic

Klar Mercedeskänsla, delar uppbyggnad med modellen GLC. Dock lite för litet batteri i relation till bilens tjänstevikt som vi mäter till 2 600 kg.

Motor: 408 hk. Batteri 80 kilowattimmar.

Räckvidd: 417 kilometer.

Miljö: Blandad körning 2,23 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 798 900 kronor.

MG ZS EV

Varumärket MG är tillbaka med kinesiska ägare. Lågt pris, bra utrustning men något kort räckvidd för att på riktigt utmana.

Motor: 143 hk. Batteri 44,5 kilowattimmar.

Räckvidd: 263 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,38 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ca 330 000 kronor.

Mini Cooper SE

Äntligen en eldriven Mini! Delar teknik med BMW i3 men har ett litet batteripaket. Stadsbil, inget för långkörning.

Motor: 184 hk. Batteri 32,6 kilowattimmar.

Räckvidd: ca 250 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,50 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 359 000 kronor.

Nissan Leaf

Ett inarbetat varumärke på elbilsmarknaden. Som få andra har Leaf hunnit få en andra generation, men tyvärr känns Leaf ändå omkörd.

Motor: 214 hk. Batteri 62 kilowattimmar.

Räckvidd: 385 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,8 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 461 500 kronor.

Nissan e-NV200

En av få eldrivna sjusitsiga bilar på marknaden. Transportbil i grunden och finns som sådan.

Motor: 110 hk. Batteri 40 kilowattimmar.

Räckvidd: 280 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,65 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 426 431 kronor.

Opel Corsa-e

Numera ingår Opel i franska PSA-koncernen. Nya Corsa baseras därför på samma teknik som Peugeot 208..

Motor: 136 hk. Batteri 50 kilowattimmar.

Räckvidd: 330 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 359 900 kronor.

Peugeot e-208

Helt nya 208 är tvilling med Opel Corsa-e. Men har en mils längre räckvidd, på pappret vill säga. Är varken billigast eller har längst räckvidd.

Motor: 136 hk. Batteri 50 kilowattimmar.

Räckvidd: 340 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 359 900 kronor.

Peugeot e-2008

Ny version med former som större Peugeot-modeller. Likt för 208 är det först med den här nya generationen eldrift finns att välja på.

Motor: 136 hk. Batteri 50 kilowattimmar.

Räckvidd: 310 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ej fastställt.

Polestar 2

Modellen är Volvomärkets första med enbart eldrift. Polestar 1 är en laddhybrid. Delar plattform och drivlina med XC40 Recharge.

Motor: 408 hk. Batteri 78 kilowattimmar.

Räckvidd: 500 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 659 000 kronor.

Porsche Taycan

Porsches första elbil är både klassisk och nyskapande. Datan nedan gäller Turbo. Snabbare Turbo S finns med 761 hk och 1 050 Nm.

Motor: 680 hk. Batteri 93,4 kilowattimmar.

Räckvidd: 450 kilometer.

Miljö: Blandad körning 2,6 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 700 000 kronor.

Renault Twizy

Om Twizy är en bil eller inte går att diskutera. Sveriges billigaste elbil som även finns i billigare mopedversion (45 km/h). Plats för två åkande.

Motor: 17 hk. Batteri 6,1 kilowattimmar.

Räckvidd: 100 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,63 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 109 900 kronor.

Renault Zoe

Europas bäst säljande elbilsmodell. Nyligen uppdaterad med kraftfullare batteripaket. 286 990 kr inkluderar inte batteriet som istället hyrs.

Motor: 110 hk. Batteri 55 kilowattimmar.

Räckvidd: 385 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,79 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 286 990 kronor.

Seat Mii Electric

Gammal modell som, liksom dubbelgångaren Skoda Citigo, nu får eldrift.

Motor: 83 hk. Batteri 36,8 kilowattimmar.

Räckvidd: 260 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,62 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 264 900 kronor.

Seat el-Born

Byggd på Volkswagens nya elbilsplattform: MEB. el-Born är Seats andra elbil som kommer ut på marknaden nästa år.

Motor: 204 hk. Batteri 62 kilowattimmar.

Räckvidd: 420 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Ej fastställt.

Skoda Citigoe iV

Märkets första elbil. Trilling med Volkswagen e-Up och Seat Mii Electric. Några kronor dyrare än sistnämnda.

Motor: 83 hk. Batteri 36,8 kilowattimmar.

Räckvidd: 265 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,62 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 268 400 kronor.

Smart Fortwo EQ

Smart ska framöver bara bygga elbilar. Uppdaterades nyligen men grunden är gammal. Lågt pris men liten bil och kort räckvidd.

Motor: 81 hk. Batteri 17,6 kilowattimmar.

Räckvidd: 160 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,4 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 223 300 kronor.

Smart Forfour EQ

Bygger på samma grund som Renault Twingo. ”StorSmarten” är 3,5 meter lång och har plats för fyra.

Motor: 81 hk. Batteri 17,6 kilowattimmar.

Räckvidd: 132 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,65 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 231 750 kronor.

Tesla Model 3

Tilllverkarens efterlängtade och försenade folkbil. Datan nedan gäller för mellanversionen Long Range.

Motor: 418 hk. Batteri 75 kilowattimmar.

Räckvidd: 417 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,60 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 669 080 kronor.

Tesla Model S

Pionjären som rörde om i bilgrytan och Model S är fortfarande en av de främsta elbilarna. Nedan gäller instegsversionen Long Range.

Motor: 534 hk. Batteri 100 kilowattimmar.

Räckvidd: 610 kilometer.

Miljö: Blandad körning 2,10 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 936 900 kronor.

Tesla Model X

Suv med måsvingedörrar och med plats för upp till sju personer. Ett av de energirikaste batteripaketen på marknaden

Motor: 574 hk. Batteri 100 kilowattimmar.

Räckvidd: 565 kilometer.

Miljö: Blandad körning 2,08 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 1 039 080 kronor.

Toyota Mirai

En av två bränslecellsbilar på marknaden. Kom 2014, kommer i ny generation inom kort.

Motor: 154 hk. Bränslecell 155 hk.

Räckvidd: 500 kilometer.

Miljö: Blandad körning 0,08 kg vätgas per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: Leasas för 10 000 kronor per månad.

Volkswagen e-Up

En veteran i sammanhanget och nyligen uppdaterad. Dyrare än syskonen Skoda Citigoe iV och Seat Mii Electric.

Motor: 83 hk. Batteri 32,3 kilowattimmar.

Räckvidd: 260 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,27 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 273 600 kronor.

Volkswagen e-Golf

Utgående Golf, stora frågetecken om en ny kommer med tanke på modell ID.3. Storsatsningen som till stor del liknar Golf.

Motor: 134 hk. Batteri 35,8 kilowattimmar.

Räckvidd: 231 kilometer.

Miljö: Blandad körning 1,54 kilowattimmar per mil.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 387 900 kronor.

Volkswagen ID.3

Volkswagen första modell på nya MEB-plattformen. Mellanversion ut först men kommer med större batteripaket.

Motor: 204 hk. Batteri 58 kilowattimmar.

Räckvidd: 420 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 430 000 kronor.

Volvo XC40 P8 AWD Recharge

Volvos första helt elektriska modell. Tillverkningen börjar hösten 2020. Dyrare än Polestar 2, syskonet som ska vara den mer exklusiva.

Motor: 408 hk. Batteri 78 kilowattimmar.

Räckvidd: 400 kilometer.

Miljö: Blandad körning, ingen uppgift.

Skatt år 1-3: 360 kronor.

Pris: 699 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr