Foto: Tesla

Alla vill göra en Tesla men få lyckas

Att som helt ny slå igenom i den tuffa bilvärlden är svårt. Tesla lyckades – i alla fall sett till värde på bolaget – men andra som försökt följa efter har kört i diket.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Dyson, Nio, Waymo, Byton – listan på nya bilföretag med problem är längre än den över de som lyckats.

Vi noterar 2020 i kalendern och det var nu som alla djärva startup-företag som följde i spåren av Tesla Motors skulle slå igenom. Det var nu de nya taxitjänsterna med självkörande bilar skulle ta över städerna och det var nu nya elbilsmärken skulle ta över från gamla mossiga företag som sålde bensinare och dieslar.

Så blev det inte – inte riktigt. För även om några nya företag kämpar på så har de ännu inte fått något större genomslag. Svårast är det för de som litade på teknik för självkörande bilar. Det har visat sig vara svårare än någon anat att bygga bilar med teknik enligt standarden för nivå 4, alltså utan förare.

Det betyder att företag som Googles Waymo och Uber behöver mer kaptial och uthållighet för att vänta in att deras affärsmodell för självkörande taxibilar ska bli möjlig och ge vinst. Flera experter gör nu analysen att självkörande enligt nivå 4 och nivå 5 ligger tio år bort i tiden, efter 2030.

Elon Musk och Tesla lyckades eftersom kassan hela tiden fyllts på och Musk har hela tiden lyckats skapa en förväntan.

James Dyson försökte göra en Tesla men efter att ha satsat stora delar av sin egen förmögenhet meddelade den brittiske innovatören och designern i höstas att hela elbilsprojektet skrotas. Inte ens Dyson-koncernens miljardkassa från försäljningen av hushållsprodukter räckte till och den 72-årige James Dyson, rankad som en av jordklotets rikaste människor, hade inte råd att fortsätta.

Kinesiska Byton har landat i FAW-gruppen. Faraday Future och Lucid kanske kommer att vandra samma plågsamma och kostsamma väg som Dyson. Rivian – som stöttas av Amazon och som säljer teknik till Ford – nämns med viss respekt och som ett företag som kan följa någorlunda i Teslas hjulspår. Kroatiska Rimac försöker på sin kant ta in pengar från Porsche och Hyundai för att ha råd att fortsätta med sitt elbilsprojekt.

De dåliga exemplen kan göra det svårare för andra nya företag att hitta riskkapital. För det är tydligt att de nya fräscha bilföretagen har insett att det var tuffare än de tänkt att slå ut de gamla mossiga biljättarna.

I stället är det etablerade bilföretagen som startat nya märken. Geely och Volvo Cars har köpt några etablerade bilmärken, som Lotus och Proton, och blandat det med nya som Polestar och Lynk & Co. Volkswagen lägger hela sina elbilssatsning i en ny bilfamilj, ID, medan andra, som BMW, Mercedes och Kia, breddar sitt befintliga modellprogram med elbilar.

Ny teknik som uppkopplade bilar och självkörande bilar byggs in allt eftersom i befintliga modeller. På det sättet kan de etablerade tillverkarna, så som de alltid gjort, finansiera ny teknik med försäljning av äldre.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr