Foto: Scharfsinn

Äntligen ska det bli enklare att betala elbilsladdning

Dyrt och krångligt. Så upplever många dagens situation när vi ska betala vid en laddstation för elbilar. Det tycker också energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman som kallade myndigheter samt bil- och elbransch till samtal. "Det var ett bra samtal och i bästa fall kan vi ha en enhetlig lösning på plats redan i början på nästa år", säger Anders Ygeman till Teknikens Värld.

Försäljningen av laddbara bilar, elbilar och laddhybrider, rusar i Sverige och utbyggnaden av publika laddstationer går snabbt. Men hittills har det varit både svårt och dyrt att betala för laddning i de nya stationerna.

Oftast krävs flera olika brickor och betalkort för att vara säker på att kunna betala hos en viss leverantör eller ägare av laddstation. Bilbranschen har byggt egna lösningar med märkesspecifika priser och system och andra, nya, aktörer har sett en chans att ta åt sig en del av de gamla bensinmackarnas affärsmodell.

Det här har nått även energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman som kallade till sig branschen för ett samtal om situationen.

TEST: Tre laddbara suvar

Vilka var där och hur gick mötet?

– Det gick bra. Där fanns branschföreträdare, nätägare, elleverantörer, bilbranschen i form av Bil Sweden, konsumentorganisationer som Elbil Sverige och Gröna Bilister samt Trafikverket, myndigheter och standardiseringsorganisationer. Vi var överens om problembilden, och det var bra, säger Anders Ygeman till Teknikens Värld.

TEST: Två snabba elbilar

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

På vilket sätt upplever ni från regeringen att det här är ett problem i dag?

– Vi får höra det från de som dagligen kör elbil. De flesta laddar sin hemma eller på jobbet men alla har någon gång laddat på en publik station. Vi har nästan lika många laddstationer som bensinmackar i dag men det är inte lika enkelt att betala som för de flytande drivmedlen.

TEST: 12 nya laddhybrider

Och vilka verktyg har regeringen att ta till för att påverka branschen?

– Ytterst har vi förstås lagstiftning och förordningar. Vi kan skriva in krav på de laddstolpar som sätts upp. Klimatklivet har väl betalt för de allra flesta som finns. Men det här har också den nackdelen att det inte går så snabbt och risken är att vi låser fast en gammal struktur. För tio år sedan betalade vi kontant, nu betalar alla med kort och vi har Swish och Apple Pay. Vi har också en snabb utveckling inom bilindustrin där bilen kan ta hand om laddningen själv på sikt. Vi behöver en teknikneutral lösning.

TEST: Tre små elbilar

Vad var målsättningen med samtalet?

– Vi ska träffas igen inom en ganska så kort tid och då ska branschen presentera ett förslag på en enhetlig lösning. De säger att det räcker med ett kvartal. Så i bästa fall kan vi ha en enhetlig lösning för betalning av elbilsladdning på plats redan i början på nästa år.

LÄS OCKSÅ: Dyr resa med elbil – så mycket kostar det att ladda på semestern

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!