Bilentusiaster som tycker om förbränningsmotorer kommer att kunna köpa såna bilar långt efter 2020. Det lovar Aston Martins majoritets ägare Lawrence Stroll i en intervju med Financial Times.
Stroll som nyligen plockade Aston Martin till F1 har lagt kursen för företagets omstrukturering och modelloffensiv.
En hybridversion av suven DBX ska lanseras i år och följas av en laddhybrid senast 2023.
Om fyra år, 2025, ska Aston Martin börja bygga elbilar. En eldriven sportbil ska byggas i Gaydon, England, och en eldriven suv ska byggas i St Athan i Wales.
Batterier från Mercedes
Enligt Stroll är det möjligt att Mercedes kommer att leverera batteri till Aston Martins elbilar. Mercedes äger i dag 20 procent av Aston Martin men enligt Stroll finns det också andra möjligheter till underleverantörer.
Stroll har redan skrotat planerna på att använda varumärket Lagonda för Aston Martins elbilar och Stroll har också strukit planerna på Rapide E som märkets första elbil.
Flera biltillverkare ser över sina planer för produktion i Storbritannien efter Brexit. Stellantis vill börja bygga elbilar i Ellesmere Port och flera tillverkare vill dra nytta av skiftet till elbilar på de brittiska öarna. Storbritannien vill införa ett stopp för förbränningsmotorer i nya bilar 2030 vilket lär öka efterfrågan på elbilar dramatiskt.
Jaguar har meddelat att de bara ska sälja elbilar efter 2025. Bentley planerar att stoppa förbränningsmotorer 2030, samtidigt som Ford Europa och Volvo Cars ska gå över till enbart elbilar.
Aston Martin har i många år brottats med ekonomiska problem men Stroll ör övertygad om att hans plan kommer att generera vinst.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.