Foto: Audi

Audi A3 Sportback 40 TFSI e – laddhybrid med lång räckvidd

6,7 mil på el rullar nya Audi A3 som nu kommer i ett utförande som laddhybrid.

Det är inte första gången som Audi A3 blir laddhybrid. Redan 2014 kom förra A3-generationen där en bensinmotor och en elmotor kombinerades. På den tiden hette modellversionen A3 e-tron (bytte beteckning till 40 e-tron under 2018). Numera är beteckningen e-tron vigd åt märkets elbilar, således heter nya generationen A3, som kom i våras, i laddhybridutförande TFSI e, precis som övriga laddhybrider med fyra ringer i nosen.

Audi A3 Sportback 40 TFSI e är maskinellt sett väldigt lik sin föregångare. En 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och 250 newtonmeter samt en elmotor på 109 hästkrafter och 330 newtonmeter producerar gemensamt maximalt 204 hästkrafter och 350 newtonmeter. Siffrorna är identiska med de siffror förra laddhybridgenerationen uppvisade.

Kraften skickas, precis som tidigare, via en sexväxlad S tronic-dubbelkopplingslåda till de drivande framhjulen. Till och med 0-100-tiden är densamma, det vill säga 7,6 sekunder, däremot har toppfarten ökat från 222 till 227 km/h.

PROVKÖRNING: Nya Audi A3 Sportback

Foto: Audi

Vad som också har ökat är räckvidden på el. Enligt WLTP-körcykeln kommer man i A3 Sportback 40 TFSI e upp till 6,7 mil per laddning vid kombinerad (blandad) körning. Det är betydligt mer än tidigare A3 (40) e-tron som kom fem mil enligt gamla, inaktuella NEDC-körcykeln och drygt 3,5 mil enligt WLTP-körcykeln. En stor anledning till den utökade räckvidden är att litiumjonbatteriet har vuxit från 8,8 till 13 kWh, samma storlek som hos exempelvis Volkswagen Golf TSI eHybrid (204 hk) och Golf GTE (245 hk).

Foto: Audi

Audis nya laddhybrid i C-segmentet klarar laddeffekter på 2,9 kilowatt (kW) vilket inte är speciellt mycket mer än vad som är standard i ett vanligt hushålls vägguttag. Det betyder att det tar ganska många timmar att få batteriet fyllt med energi.

PROVKÖRNING: Audi e-tron Sportback S

Foto: Audi

En klar nackdel med Audi A3 Sportback 40 TFSI e är att den inte är lika lastvänlig som sina A3 Sportback-syskon som saknar elmotor. 380 liter bagageutrymme har blivit 280 liter, och när baksätesryggen är nedfälld ryms 1 100 liter, hundra liter mindre än i övriga modellversioner.

A3-laddhybriden lanseras under hösten 2020. Något svenskt pris finns ännu inte, men i Tyskland börjar modellen med det ovanligt exakta priset 37 470 euro och 92 cent. I svenska pengar motsvarar summan 391 904 kronor och 61 öre, för att vara lika exakt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!