Audi A7 Sportback h-tron quattro – tre snabba från provkörningen

Som en av de första journalisterna i världen har PeO Kjellström provkört konceptbilen Audi A7 Sportback h-tron quattro. Världens första fyrhjulsdrivna bränslecellsbil med möjlighet till plug in-laddning.

Att du är i Los Angeles vet vi sedan tidigare artiklar, men var mer exakt är du nu och vad gör du där?

– Jag är Downtown LA, inte världens bästa plats att provköra bil på. Men det är en intressant bränslecellsbil Audi visar upp.

Berätta mer!

– Det är den första bränslecellsbilen som kompletteras med plug-in hybrid-teknik, alltså ett batteri som kan laddas upp och ta dig hem den sista biten om så krävs. Dessutom är bilen fyrhjulsdriven och det är första gången för en bränslecellsbil också. Den kombinerade räckvidden är 55 mil.

– Den känns precis som en vanlig bil, men kanske lite bättre. Väldigt tyst, inte ens vinandet man hörde i bränslecellsbilar tidigare finns. Och den är snabbstartad även när en kall, tar bara ett par sekunder. I övrigt känns den precis som en vanlig A7, men på samvetet har man mindre miljöbelastning om vätgasen kommer från rätt håll.

Kommer den att gå i produktion?

– Det tror jag inte, inte som A7 Sportback. Men tekniken kommer att göra det. På den sidan är Audi i stort sett klara men infrastrukturen i världen är det inte. Toyota med flera säger de ska gå i produktion med bränslecellsbilar redan nu. Jag tror det är för tidigt. Produktionen och försäljningen av bilen kommer inte att bli lönsam. Mer ett försök att visa att de kan.

Du kan läsa mer om Audis bränslecellsbil i kommande nummer av Teknikens Värld, där berättar PeO mer om hur det är att köra framtidens teknik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!