Foto: Audi

Audi Q4 Sportback e-tron concept officiell

Elbilar är Audis melodi de kommande åren. Nu visar den tyska biltillverkaren upp slanka suven Q4 Sportback e-tron som, trots att den är i konceptutförande, till stora delar visar vad som ska rulla ut på vägarna 2021.

Audi ligger i vad gäller elektrifierade bilar. De har lovat 30 elektrifierade bilar fram till år 2025 varav fler än 20 av dessa ska vara rena elbilar. Om vi bortser från tidiga elbilsmodeller, R8 e-tron och A3 Sportback e-tron, är två redan avklarade – e-tron, som är mest sålda bil i Norge mellan januari och maj i år, och e-tron Sportback. Framöver har vi att se fram emot bland annat e-tron GT (första elektriska icke-suven), Q4 e-tron som vi fick ta del av som konceptbil i samband med bilsalongen i Genève våren 2019 samt – den bil som nu presenteras i konceptutförande – Q4 Sportback e-tron.

Som du säkert gissat vid det här laget är Audi Q4 Sportback e-tron den slankare brodern till redan presenterade Q4 e-tron. Detaljer i utseendet avslöjar släktskapet, men även storleken och de tekniska specifikationerna.

Q4 Sportback e-tron är 460 centimeter lång, det vill säga centimetern längre än Q4 e-tron som har mer upprättstående D-stolpar (de bakre takstolparna). På bredden är de båda identiska med 190 centimeter exklusive ytterbackspeglar. På höjden har den slankare taklinjen gjort Q4 Sportback e-tron centimetern lägre och mäter 160 centimeter. Axelavståndet är förstås detsamma, nämligen 277 centimeter.

Trots sitt relativt kompakta format menar Audi att det väl tilltagna axelavståndet gör modellen väldigt rymlig på insidan. Avsaknaden av kardantunnel, vilket Audis quattro-bilar normalt har, gör en hel del.

Audi har valt att göra konceptbilen fyrsitsig, precis som Q4 e-tron. Räkna med ytterligare en sittplats när det blir skarpt läge för modellen.

MISSA INTE: Vi kör Skodas elektriska suv Enyaq

Ser du glaspartiet under bakvingen? Jo visst, Audi A2 kommer igen. Foto: Audi

Vad gäller utseendet menar Audi att, trots att det rör sig om en konceptbil, ungefär 90 procent av det vi ser här i dag är vad vi kommer att få se på den produktionsklara modell som ska lanseras under 2021. Vi hoppas verkligen att, bland de tio procent som försvinner, inte innehåller lösningen med bakvingen som delar bakrutan i två stycken. Utformningen påminner starkt om hur ikonen Audi A2 (1999-2005) såg ut bakifrån, och Audis designers ansvariga för Q4 Sportback e-trons utformning bekräftar för Teknikens Värld att det är just A2 som de sneglade på vid formgivningsprocessen av denna del.

Vad gäller digitala kamerabackspeglar, som finns till e-tron, är dessa inte aktuella till Q4 Sportback e-tron. Bilen är helt enkelt inte anpassad för denna ”framtidsgrej”.

Den ser smått arg och ganska snabb ut, Audi Q4 Sportback e-tron, men så där übersnabb som flera andra elbilar är den inte. 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppfart på 180 km/h räcker långt. Foto: Audi

Interiören känner vi igen från konceptbilen i fjol. Det är mer avskalat än i storebror e-tron, framför allt är antalet skärmar färre – två i stället för tre (om man inte räknar den lilla skärm som utgör luftkonditioneringsdelen). Infotainmentskärmen är på 12,3 tum och ackompanjeras av en digital instrumentdel för föraren, som även har en stor head up-display till sitt förfogande. Sistnämnda innehåller så kallad ”förstärkt verklighet” (AR, Augmented Reality) som assisterar föraren genom att lägga på grafiska element på den verkliga bilden.

SE OCKSÅ: Så här ser Volkswagen ID.4 ut

Om man nu ser Audi e-trons förarmiljö som lite för plottrig så kanske detta mer minimalistiska utförande är något för dig? Foto: Audi

Tekniken som bildar Q4 Sportback e-trons grund är Volkswagen-koncernens MEB-plattform, alltså samma som kommande Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Seat el-Born och Skoda Enyaq. Storebröderna e-tron och e-tron Sportback använder i stället MLB evo-plattformen som bas och kommande e-tron GT byggs på samma plattform som Porsche Taycan, nämligen J1 som Porsche och Audi är ensamma med inom koncernen. Audi har ännu en elektriskt förbered plattform tillsammans med Porsche – PPE som står för Premium Platform Electric ska bland annat ligga till grund för nästa generation Macan

 som alltså blir elbil.

Drivlinan i konceptbilen består av två elmotorer som är identiska i utförandet med hur det ser ut i Q4 e-tron. Den kraftigare elmotorn på 204 hästkrafter (150 kW) och 310 newtonmeter är monterad bak och driver således det bakre hjulparet. I anslutning till framaxeln sitter en 102 hästkrafter (75 kW) och 150 newtonmeter stark elmotor som gör Q4 Sportback e-tron fyrhjulsdriven – quattro som det heter lokalt nere runt Ingolstadt. Tillsammans utvecklar elmotorerna 306 hästkrafter (225 kW).

Mellan elmotorerna, närmare bestämt i större delen av golvkonstruktionen, är batteripaketet placerat. Det är detsamma som i Q4 e-tron och väger således 510 kilo och har en lagringskapacitet på 82 kWh (kilowattimmar). Det räcker till 45 mils körning enligt nya WLTP-körcykeln.När det är dags för marknadslansering kommer även en bakhjulsdriven variant att bli aktuell, då med endast en elmotor (sannolikt 204-hästarsmotorn). I denna konfiguration är energitörsten inte riktigt lika stor och räckvidden enligt WLTP uppges då till 50 mil eller mer.Audi Q4 Sportback e-tron ska, som ovan nämnt, marknadslanseras under 2021, mer exakt under sommaren det året. Då ska även mindre slanka syskonet Q4 e-tron lanseras. Båda är tänkta att presenteras i produktionsform under första kvartalet 2021.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!