Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro – tre snabba från provkörningen

Robin Törnros har begett sig till Madrid för att provköra Audis steg mot framtiden, laddhybriden Q7 e-tron quattro. Vi ringer och kollar hur bra den är.

Hallå! Hur känns nya e-tron-modellen?

– Kort sagt, som en helt vanlig Q7. Men en som faktiskt kan köras helt utsläppsfritt i till exempel städer. Enligt Audi själva ska den klara upp till 56 kilometer på endast eldrift. Men hur långt det är i verkligheten ska jag undersöka nu.

Drygt 5,5 mil, det är väl längre än både Volvos och BMW:s motsvarigheter?

– Ja, det stämmer. Audi har stoppat i ett batteri på 17,3 kWh under bagagerumsgolvet vilket är större än både det i XC90 T8 Twin Engine och det i X5 xDrive40e. Men med tanke på att det är drygt åtta kilowattimmar större än de båda andra borde skillnaden i räckvidd vara större. BMW uppger en räckvidd på 3,1 mil och Volvo drygt fyra mil, trots att deras batterier nästan är hälften så stora som Audis.

– Rent körmässigt märker man ingen skillnad mot vanliga Q7 med dieselmotor under huven. Största skillnaden är att Q7 e-tron hjälper dig att planera din körning genom att med GPS:ens funktioner räkna ut hur du ska agera bakom ratten, till exempel när du kan lätta på gasen och så vidare.

Intressant! När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?

– Försäljningen startar i december och e-tron-versionen placerar sig högst upp i Q7-hierarkin. Startpris ligger på 825 000 kronor, men utöver laddhybriddrivlinan ingår då även en del extrautrustning som inte är standard i andra Q7-versioner.

Mer om nya Q7 e-tron quattro och exakt hur långt den tar sig på el i verkligheten läser du i Teknikens Värld nummer 25/2015, som utkommer 19 november. Missa inte det!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!