Foto: Audi

Audi slår ett slag för laddhybriderna

Vissa kallar laddhybriderna för en parentes mellan förbränningsmotorer och rena elbilar. Men inte Audi, som vill bygga laddhybrider i många år till och redan senare i år lanseras modellerna A3, Q3 och Q8 som laddhybrider. Men det finns några modeller som inte får hybriddrivlinan – ännu.

Audi har valt väg för att sänka koldioxidutsläppen från sina fordon. Vägen kantas av rena elbilar men också – eller kanske framför allt – av laddhybrider.

Under ett webbseminarium från Audis högkvarter Ingolstadt avslöjade Audi hur de ser på laddhybridens situation. Och enligt Audis Beatrice Sauter vill kunderna i Europa verkligen ha laddhybridversionerna. Hälften av Audis kunder i Europa väljer en laddhybrid framför en elbil eller en bil med bara förbränningsmotor. Enligt Sauter försöker Audi framför allt att tillfredsställa tre saker med sina laddhybrider:

1. Räckvidd på el.

2. Snabb och tillgänglig laddning.

3. Oförändrade egenskaper och prestanda.

Första punkten uppfyller Audi med hjälp av batterier på 14,1 kWh eller 17,3 kWh i de större modellerna. Men det räcker inte med ett stort batteri, energin ut ur och tillbaka in i igen vid laddning spelar en stor och Audi har därför utvecklat sin Predictive Efficiency Assistant, PEA, och Predictive Operating Strategy, POS.

PEA har funnits tidigare på bilar med enbart förbränningsmotor och arbetar med att berätta för föraren, med hjälp av signaler i instrumentpanelen, om det är dags att släppa gasen eller när vi närmar oss en lång nedförsbacke, vilket betyder att det går att köra lite mjukare.

POS använder sig av informationen från navigatorn, vägskyltar och omgivningen för att optimera användningen av el. Audi har också utvecklat en egen typ av e-pedal för sina kunder, Active Drive Pedal. Men här handlar det om att ge föraren en liten puls i gaspedalen när bilen gör över från el till förbränningsmotor, bara för att föraren då får möjlighet att välja om den vill sakta ner lite för att få en jämnare förbrukning.

LÄS OCKSÅ: Så ser Audi att laddning av elbilar ska gå ännu snabbare

Foto: Manuel Hollenbach

En stor förändring de senaste åren är hur väl elbilar, hybrider och laddhybrider lyckats återvinna energi till batteriet. Audis laddhybrider kan återvinna upp till 80 kW och energiåtervinningssystemet arbetar med motorns vanliga bromssystem så föraren behöver inte tänka på det – bilen optimerar fördelningen mellan traditionell bromskraft i pedalen och energiåtervinning. Audi använder också en värmepump för att ta tillvara på värmen från batteripaketet till kupén och få både en effektiv värmning av vissa komponenter och kylning av andra. Värme- och kylsystemet är en viktig del i att hålla nere energiförbrukningen och nå lång räckvidd.

Audi har valt att använda två olika motorer, båda bensinare. Det är en fyrcylindrig motor för de mindre modellerna och en V6:a till de större modellerna Q7 och A8. I Europa finns det också två olika effektuttag på den fyrcylindriga motorn, 367 respektive 299 hästkrafter. Räckvidden kan skilja en aning mellan modeller beroende på storlek och effektuttag men Audi har valt att kommunicera en räckvidd på 59 kilometer för alla sina laddhybrider.

Laddhybriderna kan laddas i publika laddstationer eller laddboxar upp till 7,4 kW. Det betyder en laddtid på 2,5 eller 6,5 timmar i ett 230-voltsuttag.

LÄS OCKSÅ: Nu ska Audi satsa på självkörande bilar igen

Foto: Manuel Hollenbach

De oförändrade egenskaperna handlar om att om du köper en laddhybrid ska du få samma prestanda vad gäller lastutrymme, möjlighet till dragkrok och tillhörande dragvikt som om du valt en bil med förbränningsmotor. Laddhybriderna har samma dragvikt som syskonen med förbränningsmotor med Q5 som undantag. Där sänks dragvikten från 2,5 ton till 1,75 ton. Skillnaden i lastutrymme är drygt 100 liter, eller motsvarande utrymmet under det vanliga lastgolvet. Audi har valt att lägga batteripaketet under bagageutrymmet bak och elmotorn som en del av växellådan. Elmotorn kan integreras i Audis sju- respektive åttastegade automatlådor.

Foto: Manuel Hollenbach

I dag erbjuder Audi laddhybrider till modellerna A6, A7, A8, Q5 och Q7 men redan i höst utökas utbudet till även A3, Q3 och Q8. Med A3 och Q3 finns också möjlighet till enbart framhjulsdrift, i övrigt är samtliga laddhybrider fyrhjulsdrivna. Under seminariet meddelade Audi också att det inte kommer någon laddhybrid till dagens generation A4. Det blir heller ingen laddhybriddrivlina till mindre bilar än A3, helt enkelt för att det inte är ekonomiskt lönsamt och dessutom svårt att få plats med ett tillräckligt stort batteri.

Audi kommer inte att öka volymen på batteriet i kommande modeller men energitätheten i batterierna kommer att öka och tack vare det och ännu bättre energihanteringssystem är prognosen att inom kort nå åtta mils räckvidd på el. Audi avslöjade också att det kommer sportigare versioner, S- och RS-modeller, med laddhybriddrivlinan. Effekten från elmotorn kan då användas för att få ännu bättre prestanda i ett sportläge.

Med den nya satsningen på laddhybrider har Audi valt bort dieselmotorn helt. Skälet är att bensinmotorn passar bättre på en ökad världsmarknad. I Europa är efterfrågan redan hög och närmare 50 procent av Audi-kunderna köper en laddhybrid. I USA är efterfrågan än så länge låg men Audi räknar med en kraftigt ökad försäljning av laddhybrider i USA de kommande fem åren.

Laddhybridversioner av A6, A7, A8 och Q5. Saknas på bilden gör Q7. TFSI e har laddhybriderna som motorbeteckning. Foto: Audi

Förutom dieselmotorn har Audi än så länge valt bort så kallad geofencing, ett system som bland annat BMW satsat mycket på. Med denna teknik kan en laddhybrid tvingas in i enbart eldrift när bilen till exempel kör in i en miljözon. Audi litar än så länge på systemen som förutser eldrift utmed en inställd resväg. Men under seminariet avslöjade Audi att geofencing är något man studerar. I en framtid med flera miljözoner kan geofencing bli ett krav för att laddhybriderna ska få komma in i zonen. I den nya miljözonen i Stockholm tillåts inte laddhybrider, om de har för gamla förbränningsmotorer, att köra in eftersom det inte går att garantera att de kör på el i zonen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!