Biden presenterade elbilsmål – Tesla nobbades

När USA:s president Joe Biden avslöjade målsättningen för landets försäljning av elbilar i framtiden fanns representanter från General Motors, Ford och Stellantis på plats. Ett märke lyste dock med sin frånvaro och det var Tesla. Till 2030 ska hälften av all nybilsförsäljning i USA utgöras av elbilar – en plan som nu kritiseras av analytiker.

Hälften av alla nya bilar som säljs i USA ska vara elektrifierade till slutet av detta årtionde. Det var budskapet som landets president Joe Biden hade till allmänheten under ett toppmöte med ledande figurer från den amerikanska bilindustrin. 

– Framtiden för den amerikanska bilindustrin är elektrisk. Det finns ingen återvändo, sade Biden.

Han fortsatte med att berätta om sin egen elbilsframtid:

– Jag har ett löfte från Mary (Barra, vd på GM) om att när de tillverkar den första elektriska Corvetten ska jag bli den första personen som får köra den, sade presidenten som själv sedan en lång tid tillbaka äger en Corvette Stingray från 1967.

Bidens uttalande ekades (nästan) av General Motors, Ford Motor och Stellantis som gemensamt meddelade att de ”avser att uppnå en årlig försäljning på runt 40-50 procent av elbilar i USA till 2030.” I biltillverkarnas definition av elbilar ingår laddhybrider, batterielektriska och vätgasdrivna bilar.

Elon Musk var inte inbjuden till festen Foto: Tesla

Anledningen till det något försiktiga målet – åtminstone jämfört med många andra biltillverkare – är att andelen rena elbilar som företagen säljer i USA är försvinnande liten. Den har uppgått till 1,5 procent för GM och 1,3 procent för Ford hittills i år medan Stellantis inte ens har hunnit lansera någon batterielektrisk bil på amerikansk mark än.

Ett företag som säljer en hel del elektriska fordon är Tesla, vars inbjudan till mötet dock verkade ha försvunnit på posten. En som tyckte det var lite märkligt var företagets vd Elon Musk.

– Ja, det verkar lite udda att Tesla inte var inbjudna, skrev han på Twitter.

Foto: Twitter

Enligt CNN kan en potentiell anledning till Teslas frånvaro vara att företrädare från det amerikanska facket för bilarbetstagare (UAW) var på plats. UAW representerar arbetare på GM, Ford och Stellantis men har ännu inte varit framgångsrika när det kommer till att organisera anställda på Teslas fabrik i Kalifornien.

Vita husets talesperson Jen Psaki fick frågan om det var orsaken till att Tesla saknades:

– Dessa är de tre största arbetsgivarna av personer från det amerikanska bilfackförbundet så jag låter er dra era egna slutsatser av detta.

Själva målsättningen om att hälften av försäljningen i landet ska vara av elbilar till 2030 har fått kritik av analysfirmor för att vara överoptimistisk. LMC Automotive uppskattar att man endast kommer sälja runt 30 procent elbilar till 2030, laddhybrider inräknade. IHS Markit är lite mer positiva och tror man kan nå till runt 38 procent.

– Du måste få kunderna ombord, vilket fortfarande är ett stort frågetecken. Det kan göras men det kan också bli svårare än förväntat, säger Stephanie Brinley, chefsanalytiker över Amerika på IHS Markit.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!