I mars lanserar BMW ännu fler modeller sitt redan relativt omfattande laddhybridutbud. Säg hej till de nya modellbeteckningarna 320e och 520e. Behövs det ännu fler laddhybrider? Ja, om man som BMW siktar på att öka försäljningen av elektrifierade modeller med 50 procent 2021 mot 2020 i alla fall.
20e-modellerna använder samma motorteknik som 30e-modellerna, men med nerskruvad effekt. Den fyrcylindriga 2,0-litersmotorn ger 163 hästkrafter i stället för 184 och systemeffekten är 204 hästkrafter och 350 newtonmeter. Batteristorleken är dock densamma, 12,0 kWh, men trots att 20e-modellerna har lägre effekt är den elektriska räckvidden snudd på oförändrad. 520e Touring har en angiven räckvidd på 5,2–5,7 mil i WLTP-körcykeln. 530e Touring ska klara 5,1–5,7 mil. Allra längst räckvidd har de bakhjulsdrivna sedanmodellerna 320e och 520e som anges för 5,2–6,1 respektive 5,3–6,1 mil. 320e Touring finns även med xDrive-tillägg medan 520e Touring endast finns med bakhjulsdrift.
Precis som de motorstarkare och dyrare laddhybriderna 330e och 530e kan nya 320e och 520e laddas med som mest 3,7 kilowatt. Eftersom de har lika stora batteripaket är bagagevolymen oförändrad. 320e Touring sväljer 410–1 420 liter och 520e Touring 430–1 560 liter. Vad de nya laddhybridmodellerna kostar har ännu inte meddelats.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.