Frank Weber sitter i BMW AG:s styrelse och har ansvar för företagets utveckling. Foto: BMW AG

BMW-chefen: ”60 mils verklig räckvidd är vettigt”

BMW har varit sena på bollen vad gäller elektrifiering – är det nu skeppet ska ändra kurs? I intervju med Automotive News presenterade Frank Weber, utvecklingschef hos BMW, tydliga målbilder.

Så sent som förra veckan presenterade vi nyheten om att BMW och Mercedes stäms av den tyska miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe för att de båda biltillverkarna inte har satt ett slutdatum eller i alla fall bestämt sig för att minska produktionen av fossilbilar före 2030. 

Tidigare i somras kom nyheten om att Daimler har avsatt 400 miljarder kronor för att elektrifiera Mercedes. Det ska byggas åtta batterifabriker och lanseras tre nya elektriska plattformar i ett försök att göra företaget fullständigt elektrifierat till 2030. Samtidigt sätter det fingret på hur långsamma in i omställningen Mercedes och framför allt BMW har varit. Som exempel kan nämnas att Teslas första gigafactory-batterifabrik nämndes i officiella sammanhang för första gången i november 2013 och började sin massproduktion av battericeller i januari 2017. 

Frank Weber, utvecklingschef hos BMW, menar i intervjun med Automotive News att det tyska märket har för avsikt att bygga alla sina framtida elbilar på en och samma plattform. Något som konceptbilen BMW i Vision Circular, presenterad vid IAA i München i början av september i år, fick illustrera.

– Vi vill göra mer av mindre, därav det mindre formatet. Konceptet visar hur mycket premium som är möjligt i ett fyra meter långt paket, berättar Frank Weber till Automotive News.

– Batteridrivna elbilar kommer aldrig att bli hållbara om vi inte kan övervaka hela värdekedjan. Du kan inte ha 600 eller 700 kg av battericeller och säga att det är hållbart, menar Frank Weber som fortsätter:

– Sättet på hur vi återvinner och får tillbaka det här materialet i värdekedjan är väldigt viktigt, så vi måste få in det i designprocessen av både komponenter och fordon direkt.

Elektriska konceptbilen BMW i Vision Circular som presenterades för några veckor sedan. Foto: BMW Group

Den nya plattform som BMW ska bygga sin framtid på ska stå till grund för det mesta som företaget kommer att producera, något som Frank Weber menar inte ska innebära några bekymmer.

– Allting från 2-serie till X7 kommer att byggas på samma arkitektur. Det kommer att finnas längre batterier och kortare batterier och fordonen kommer att ha olika bredd. Men skillnaderna i bredd på fordonen i dag är bara 120 millimeter mellan smalaste och bredaste. Sedan finns det en gräns för hur litet fordonet kan bli, säger Frank Weber till Automotive News.

Nya plattformen heter Neue Klasse, ett namn som gör comeback inom BMW 60 år efter att det började användas förra gången. Då handlade det om BMW 1500, en ytterst viktig produkt lanserad 1962 som skulle hjälpa den tyska tillverkaren att nå en stabil grund – vilket man också gjorde. Det finns med andra ord mycket positivt förknippat med Neue Klasse hos BMW, frågan är hur mycket det kommer att spela in nu? Sett till var BMW står i sin elektrifiering jämfört med vissa av konkurrenterna så behöver de definitivt vässa sig.

Frank Weber menar att en räckvidd på ”riktiga” 600 kilometer, vilket enligt honom är jämförbart med 800-900 kilometer i körcykeltester, kommer att göra de flesta nöjda. Samtidigt understryker han att flertalet aldrig kommer att behöva så lång räckvidd utan poängterar att för de allra flesta kommer en räckvidd på 400 kilometer att räcka gott och väl.

LÄS MER
BMW iX
BMW i4 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!