Foto: BMW

BMW i4 – allt om nya elbilen

BMW presenterar i4 i två olika utföranden – bakhjulsdrivna i4 eDrive40 och fyrhjulsdrivna i4 M50. Själva marknadslanseringen äger rum senare i år, men priserna meddelas redan i dag.

I mitten av mars visade BMW upp nya elbilen i4 för första gången. Klart spännande, tyckte många, samtidigt som vi alla gick bet på det mest intressanta – specifikationerna. Men nu, två och en halv månad senare, är det dags för ett fullständigt informationsflöde från München (BMW:s hemstad).
När i4 nu presenteras närmare får vi reda på att det inledningsvis rör sig om två modellversioner, båda två bokningsbara från och med i dag.

Modellversioner och pris

i4 eDrive40 heter instegsalternativet som har en elmotor på 340 hästkrafter (250 kW) och 430 newtonmeter som driver bakhjulen. Motor får sin energi från ett batteri med en total kapacitet (brutto) på 83,9 kWh men där 80,7 kWh kan nyttjas (netto). Nyttjandegraden är därmed hela 96,2 procent.
Enligt BMW ligger elförbrukningen enligt WLTP vid kombinerad körning på mellan 1,6 och 2,0 kWh per mil. Räckviddsmässigt skriver man att i4 eDrive40 når uppemot 59 mil per laddning.
Prestandan är inte tokig även om det är en instegsmodell det rör sig om. 0-100 km/h går på 5,7 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 190 km/h.
Denna modellversion kostar i Sverige från 625 000 kronor.

1 av 2: Prestandaversionen i4 M50. Foto: BMW
2 av 2: Instegsversionen i4 eDrive40. Foto: BMW

i4 M50 heter prestandaversionen som bjuder på två elmotorer för fyrhjulsdrift. Den främre utvecklar 258 hästkrafter (190 kW) medan den bakre når 313 hästkrafter (230 kW). Tillsammans står de för 544 hästkrafter (400 kW), det vill säga lite högre än vad som initialt meddelades, och 795 newtonmeter.
Batteriet är detsamma som i instegsversionen i4 eDrive40, det vill säga 83,9 kWh brutto och 80,7 kWh netto. Två elmotorer innebär dock högre energiförbrukning så WLTP-körcykelns kombinerade program menar att förbrukning därmed ligger på mellan 1,9 och 2,4 kWh per mil. Räckvidden sägs vara maximala 51 mil.
Medan vissa siffror ökar, i och med att det rör sig om en prestandaversion, minskar samtidigt andra, exempelvis 0-100-tiden som är hurtiga 3,9 sekunder. Toppfarten har dessutom höjts i denna M50-version – 225 km/h
i4 M50, som är en M Performance-modell från BMW M GmbH (alltså ingen renodlad modell), kostar i Sverige från 725 000 kronor. För de 100 000 extra kronorna, jämfört med instegsversionen, får man inte bara en extra elmotor utan också ett chassi med diverse M-detaljer som ska ge vassare köregenskaper.

1 av 3 Foto: BMW
2 av 3 Foto: BMW
3 av 3 Foto: BMW

Konstruktion och batteri

BMW i4 baseras på en 400-voltsarkitektur där litiumjonbatterier i golvstrukturen är hjärtat i konstruktionen. Max mottaglig laddeffekt är 200 kW vid snabbladdning (DC-likström), då ska 80 procent av maximal lagringskapacitet nås efter 31 minuters laddning, om utgångsläget är 10 procent (batteriet är alltså inte tomt vid laddstart).
Vid långsamladdning (AC-växelström) i exempelvis hemmet är max effekt begränsad av ombordladdaren – 11 kW. Via en trefas-väggladdare ska tomt batteri nå full kapacitet efter mindre än åtta och en halv timmes laddning.

Modellen är utrustad med ett integrerat värme- och kylsystem som inte bara ser till att temperaturen i kupén hålls i schack utan även har termisk stenkoll på batteriet så det inte överhettas vid exempelvis snabbladdning.
På tal om batteriet, cellerna i detta är prismatiska vilket möjliggör en mer kompakt design av batteripaketet. Cylindriska celler tar mer utrymme/volym i anspråk. Det finns även så kallade polymerceller som, till skillnad från prismatiska och cylindriska, har böjliga höljen för ännu större flexibilitet.
BMW lyfter dessutom fram att andelen kobolt är kraftigt reducerad i denna senaste generation av batterier från koncernen. Kobolt är kraftigt debatterat i och med att metallens ursprung ofta är kontroversiellt. Kobolt klassas som konfliktmetall, bland annat på grund av metoderna för brytning i framför allt i Demokratiska republiken Kongo där barnarbete inte är ovanligt.

1 av 5 Foto: BMW
2 av 5 Foto: BMW
3 av 5 Foto: BMW
4 av 5 Foto: BMW
5 av 5 Foto: BMW

Dragkrok och motorljud

Som standard har i4, oavsett om det gäller eDrive40 eller M50, luftfjädring bak med automatisk nivåreglering. Ingår gör även det BMW kallar för ”modellspecifikt autentiskt motorljud” men där fler ljudvarianter skapade av filmmusikkompositören Hans Zimmer finns som tillval.

Som tillval finns också dragkrok. Maximalt 1 600 kilo får BMW i4 hänga på kroken.

I november äger själva marknadslanseringen rum. Samtidigt lanseras elektriska suven iX.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!