BMW iX5 Hydrogen 2022 Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

BMW iX5 Hydrogen debuterar på bilsalongen i München

BMW-gruppen jobbar vidare med sin satsning på vätgasteknik. Senast ut ur produktionsleden är suven iX5 Hydrogen som nu visas upp på motormässan i Tyskland.

Bilen i fråga har redan visats upp på en mässa i hemlandet, då när eventet fortfarande hölls i Frankfurt för två år sedan. Sedan såg vi inte så mycket av den innan bilen dök upp på ett vägtest i somras. Nu är det återigen dags för att presentera modellen på bilsalong, den här gången är det i München som BMW iX5 Hydrogen avtäcks för allmänheten.

Tekniken i BMW iX5 Hydrogen är en blandning av BMW eDrive och bränslecellsteknik. Bilen är baserad på BMW X5 och elmotorn utvecklades ursprungligen för BMW iX och har en effekt på 375 hästkrafter. Vätgasen lagras komprimerad till 700 bar i två tankar, tillverkade i kolfiberförstärkt plast. Det tar runt tre, fyra minuter att fylla på dem och tillsammans rymmer de nära sex kilo vätgas.

– På lång sikt har bränsleceller potential att komplettera förbränningsmotorer, laddhybrider och batteridrivna elbilar, under förutsättning att vätgasen produceras med förnybar energi och att nödvändig infrastruktur finns på plats. Vätgasbilar kan till exempel bli ett attraktivt alternativ för kunder som inte har nära tillgång till laddningsinfrastruktur, eller som ofta kör längre distanser, säger Carl Lindwall, informationschef BMW Sverige.

1 av 4: BMW iX5 Hydrogen detaljbild Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
2 av 4: BMW iX5 Hydrogen detaljbild Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
3 av 4: BMW iX5 Hydrogen detaljbild Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
4 av 4: BMW iX5 Hydrogen detaljbild Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

Företaget tänker sig att bränslecellstekniken med rätt förutsättningar har möjlighet att bli en viktig hörnsten i BMW-gruppens utsläppsfria mobilitetsutbud. Framöver tros BMW i-varumärket att – utöver batteridrivna elbilar som BMW i3, BMW iX3, BMW iX och BMW i4 – också komma att erbjuda vätgastbilar till kunder.

BMW iX5 Hydrogen har en planerad småskalig produktionsstart till slutet av 2022 där ett fåtal fordon är tänkta att användas för demonstration och ytterligare tester.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!