BMW X3 och X4 facelift officiella

De båda suvarna får var sitt facelift vilket inkluderar nytt utseende, mer utrustning och förbättrad körprestanda.

BMW X3 och X4 har varit ute på marknaden ett tag nu. Närmare bestämt sedan 2017 i X3:s fall och 2018 när det kommer till X4, vilket är praktiskt taget uråldrigt i den ständigt föränderliga bilbranschen.

Men nu är nya X3 och X3 på ingång, som BMW själv kallar dem, medan andra kanske skulle nöja sig med att beskriva det som att de gamla modellerna fått ett ansiktslyft. Oavsett vad man anser är det åtminstone viss förändring i vardande, något som inte minst syns på båda bilarnas utsida.

Längst fram på BMW X3 har fronten fått en ny design och längst bak har mer fokus lagts på att få bilen att se mer terrängmässig och sportig ut. BMW X4 har fått samma front men en något annorlunda grill och en mer dynamisk baksektion. Invändigt fräschar man upp med en modernare interiör med nya utrustningsfunktioner och uppdaterat infotainmentsystem.

1 av 4: BMW X3. Foto: BMW
2 av 4 Foto: BMW
3 av 4 Foto: BMW
4 av 4 Foto: BMW

Alla fyr- och sexcylindriga motorer i modellerna, utöver laddhybriden BMW X3 xDrive30e, använder sig av mildhybridteknik där ett 48-voltsbatteri återhämtar och lagrar energi samtidigt som det ger en boost på elva extra hästkrafter. 

”Nya” X3 och X4 kommer med sju olika motoralternativ som sträcker sig från minstingen på 184 hästkrafter till värstingen på 360 hästkrafter. Tidigare nämnda laddhybrid har en total effekt på 292 hästkrafter och elektrisk räckvidd upp till fem mil. 

Driving Assistant Professional går att få som tillval för ökad säkerhet och avlastning samtidigt som BMW Live Cockpit Plus (nätverk med digitala tjänster) blir standard. Modellerna utrustas med en ny mittkonsol från nuvarande 4-serie (är den verkligen ny då?) samt ett nytt navigationssystem innovativt kallat BMW Maps.

1 av 4 Foto: BMW
2 av 4 Foto: BMW
3 av 4 Foto: BMW
4 av 4: BMW X4. Foto: BMW

X3 börjar med ett pris på 491 000 kronor för den minsta bensinmotorn och slutar på 582 000 kronor för den största vanliga dieseln. X4 startar i sin tur på 513 000 kronor för den lilla bensinaren och sträcker sig till 605 000 kronor för den kraftigaste standarddieseln. X3 och X4 kommer också i M-utförande med ännu större dieselmotorer. En X3 M40d betingar 697 000 kronor och en X4 M40d 728 000 kronor.

BMW lanserar även X3 och X4 M Competition med ökat vridmoment. Här sitter företagets mest kraftfulla bensinmotor på sex cylindrar och en effekt på 510 hästkrafter och maximalt vrid på 650 newtonmeter. Dessa gör noll till 100 km/h på 3,8 sekunder och har en topphastighet på 250 km/h, något som kan utökas till 285 km/h vid köp av tilläggspaketet M Driver’s Package. M Competition-versionerna kostar 930 000 kronor för X3 och 953 000 för X4.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!