Företaget CATL säger att de är redo att sätta igång produktionen i dag. Det skulle kunna ge ytterligare en skjuts när det gäller andelen elbilar som säljs i världen. Dagens elbilsbatterier är inte i närheten av samma livslängd eller räckvidd, dessutom så ger biltillverkarna ofta en liknande garantilängd på just elbilens batteri. Det lär komma att förändras om och när CATL kör igång produktionen av dessa nya batterier.
Men det har ett pris, CATL förklarar att den här nya sortens batteri kommer att kosta ungefär tio procent mer än dagens elbilsbatterier. I slutänden handlar det ändå om vad vi som konsumenter tycker är okej, men en 10-procentig höjning är nog ett lågt pris med tanke på att batteriet har en avsevärt bättre livslängd ifall man räknar in hanteringen av gamla uttjänta batterier som inte alltid fungerar helt smärtfritt eller på ett miljövänligt sätt.
Jan-Erik Berggren skriver bland annat om just det i sin nya bok Batterirevolutionen. Förhoppningsvis är det här något som biltillverkarna kommer ta bättre ansvar för i framtiden, för det säljs fler och fler elbilar och andra elfordon och det behövs mängder med batterier som sedan kommer behöva tas om hand om på ett hållbart sätt när de har nått slutet på sin livslängd.
CATL, som är en av världens största batteritillverkare, producerar elbilsbatterier till många olika biltillverkare så som Tesla, Volkswagen, Toyota och BMW.
Nästa år beräknas elbilsförsäljningen stiga till runt 8,1 procent i Kina och till ungefär 5 procent i Europa, enligt beräkningar som Bloomberg News har gjort.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.