Tyska Daimler och kinesiska BYD (Build Your Dreams) har sedan flera år tillbaka ett samarbete kring bilar. Nu har detta samarbete mynnat ut i en ”ny” modell vid namn Denza 500. Modellbeteckningen är inte bara Mercedes-inspirerad, även flertalet plåtveck är starkt knutna till Mercedes, så även bakljusen. Men snett bakifrån påminner bilen mer om en Renault 16 från 1960-talet.
Denza 500 är en vidareutveckling av fyra år gamla Denza 400 som bjöd på 40 mils räckvidd (30 mil med mindre batteri under modellens två första år). 500-versionen, som har ny front och nytt mätarhus, når 50 mil per laddning. Enligt den snart utfasade NEDC-körcykeln är räckvidden 45,1 mil. De kinesiska mätningarna är således än mer överskattande än de europeiska.
Förlängningen i räckvidd har åstadkommits genom att batteriet på 62 kWh har ersatts med ett på 70 kWh. Trots större batteri ska den uppdaterade generationen väga mindre. Batteriet och bilen det sitter i ska dessutom klara extrema temperaturer på ned till 40 minusgrader. Hur mycket det påverkar batteriets egenskaper berättas dock inte.
Denza 500 kommer i flera utföranden med olika effektuttag. Priset i Kina, där modellen ska säljas och ingen annanstans, börjar på motsvarande 391 000 kronor.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.