Foto: Patrik Lindgren

Elbilar iskalla – utan subventioner

Marknaden för laddbara bilar är stekhet – i Sverige. I länder utan statligt stöd är marknaden iskall. Så här ser subventionskartan ut i Europa.

Varje månad slår elbilsförsäljningen rekord. Men det betyder inte att elbilarna är konkurrenskraftiga. Försäljningen av elbilar följer i hög grad storleken på subventionerna. Försäljningen är hög i Norge och Sverige, länder med starka subventioner. I tre länder utan något som helst stöd till elbilar – Kroatien, Estland, Litauen – är marknadsandelen under en procent. Fram träder en bild av en elbilsmarknad som är i behov av fortsatta subventioner.

Men marknadsbilden är komplex.

Under andra kvartalet stod laddbara bilar – laddhybrider och elbilar sammantaget – för 2,4 procent av den totala försäljningen i Europa. Men eftersom tillgången är ännu lägre är det i dagsläget utbudsunderskott på laddbara bilar och långa leveranstider på många modeller. Det finns därför inte några större skäl för industrin att börja priskonkurrera. Pris och utbud är snarare en faktor av batteritillgång och tillverkningskapacitet. Subventionerna avgör på vilken marknad den begränsade tillgången hamnar, men behöver inte påverka den totala marknadsandelen.

Drivmedel i nya bilar i EU under andra kvartalet 2019.

Norge är den stora dragmotorn på marknaden. Under första halvåret var andelen elbilar 45 procent i Norge. Andelen laddhybrider var elva procent. Det mest sålda bilmärket är Tesla med en marknadsandel på 16 procent.

Orsaken till den norska vurmen för elbilar är i huvudsak ekonomisk. Elbilarna slipper både moms och punktskatten på bilar, det som i Norge kallas ”engangsavgiften”.

Eftersom den norska engångsavgiften är stor blir fördelen därefter. Nya, eldrivna Jaguar i-Pace kostar 705 000 (svenska) kronor i Norge. Det uppfattas naturligtvis som prisvärt när en Volvo V60 D4 Momentum kostar 726 000 kronor i vårt grannland. Dessutom är ström påtagligt billigt i vattenkraftens Norge.

Fördelarna tar inte slut med prislappen. Elbilsförarna slipper trängselavgifter och vägavgifter och kan parkera gratis i Oslo centrum. Elbilarna får också, om det är två eller fler personer i bilen, använda bussfilerna in mot Oslo. Bussfilkörandet kan dock bli den förmån som först försvinner eftersom bussarna i dag har svårt att komma fram på grund av alla elbilar som fyller upp bussfilerna.

Elbilssegmentet växer kraftigt, om än från låga nivåer. Foto: Patrik Lindgren

Till skillnad från Sverige är renodlade elbilar betydligt mer populära än laddhybrider i Norge.

Orsaken är att nästan alla förmåner bara gäller elbilar. Laddhybridägarna får betala parkering och är bannlysta i bussfilen. Dessutom läggs moms på priset. Men laddhybriderna får i alla fall rabatt på engångsavgiften.

Men det händer mycket i bilindustrin och alla tillverkare sjösätter stora satsningar på elektrifiering. Även om andelen laddbara bilar stannade på 2,4 procent under andra kvartalet 2019 innebar det en ökning med 36 procent. Intressant är att renodlade elbilar har dubblerat försäljningen i EU jämfört med samma period 2018, medan laddhybrider tappade försäljning, minus 14 procent. Orsaken kan vara att enskilda modeller har produktionsstoppats, till exempel laddhybriden Passat GTE.

Så subventionerar Europa köp och/eller ägande av miljöbilar:

Sverige 8,0 %

Köp: Bonus 60 000 kr för elbilar, 10 000-60 000 kr för bilar med högst 70 gram koldioxid per kilometer.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Rabatt på förmånsvärdet för laddbara bilar.

Belgien 2,4 %

Köp: Företag får stöd om de köper elbilar. I Flandern får alla en bonus för elbilsköp. Elbilar slipper helt eller delvis skatt.

Ägande: Elbilar slipper bilskatt i Flandern.

Företagsbilar: Rabatt för elbilar.

Bulgarien 0 %

Köp: Inget stöd.

Ägande: Elbilar slipper bilskatt.

Företagsbilar: Inget stöd.

Danmark 2,1 %

Köp: Elbilar och laddhybrider får en skatterabatt.

Ägande: Laddbara bilar har särskild skatt.

Företagsbilar: Inget stöd.

Estland 0,5 %

Köp: Inget stöd.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Inget stöd.

Finland 4,7 %

Köp: Bonus 2 000 euro för elbilar under 50 000 euro. Elbilar får skatterabatt.

Ägande: Rabatt för elbilar.

Företagsbilar: Inget stöd.

Frankrike 2,1 %

Köp: Regionala skatterabatter.

Bonus-malus skattesystem: Upp till 6 000 euro i bonus för bilar som släpper ut högst 20 gram koldioxid per kilometer. Malus-skatt för bilar som släpper ut 117 gram koldioxid eller mer per kilometer.

Skrotningspremie: Upp till 5 000 euro vid köp av en ny eller begagnad elbil eller laddhybrid.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Skatterabatt för bilar med utsläpp mindre än 20 gram koldioxid per kilometer.

Grekland 0,3 %

Köp: Rabatt för elbilar.

Ägande: Rabatt för bilar som släpper ut mindre än 90 gram koldioxid per kilometer.

Företagsbilar: Inget stöd.

Irland 1,6 %

Köp: Bonus på upp till 5 000 euro för elbilar/laddhybrider.

Ägande: Skatterabatt för elbilar.

Företagsbilar: Inget stöd.

Italien 0,5 %

Köp: Bonus: Upp till 6 000 euro fram till 2022 för bilar på högst 20 gram koldioxid per kilometer. Malus: Upp till 2 500 euro för bilar över 250 gram koldioxid per kilometer.

Ägande: 5 års skattefrihet för elbilar, därefter 25 procent rabatt på skatten för motsvarande bil med bensinmotor.

Företagsbilar: Inget stöd.

Lettland 0,6 %

Köp: Inget stöd.

Ägande: Skattefrihet för bilar med högst 50 gram koldioxid per kilometer.

Företagsbilar: Rabatt för elbilar.

Litauen 0,4 %

Köp: Inget stöd.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Inget stöd.

Luxemburg uppgift saknas

Köp: Bonus på 5 000 euro för elbilar. 2 500 euro för laddhybrider.

Ägande: Rabatt för bilar som släpper ut mindre än 90 gram koldioxid per kilometer.

Företagsbilar: Rabatt för elbilar.

Nederländerna 6,7 %

Köp: Skattefritt för elbilar.

Ägande: Skattefritt för elbilar.

Företagsbilar: Rabatt för elbilar.

Norge 56 %

Köp: Momsfritt (25 procent) och ingen ”engångsavgift”för elbilar. Rabatt på engångsavgiften för ladhybrider.

Ägande: Elbilar slipper parkeringsavgifter, trängselskatter, vägavgifter och får köra i bussfil om man är två eller fler i elbilen (Oslo).

Företagsbilar: Förmånsvärdet styrs av listpriset i Norge. Förmånsvärdet är kraftigt reducerat för föraren.

Polen 0,2 %

Köp: Rabatt för elbilar och laddhybrider.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Inget stöd.

Portugal 3,4 %

Köp: Momsreduktion för elbilar under 62 000 euro och för laddhybrider under 50 000 euro.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Skattefritt för elbilar.

Rumänien 0,5 %

Köp: Skrotningspremie vid köp av elbil på 10 000 euro. Vid köp av laddhybrid 4 500 euro.

Ägande: Rabatt för elbilar.

Företagsbilar: Inget stöd.

Slovakien 0,3 %

Köp: Rabatt för elbilar.

Ägande: Skattefritt för elbilar.

Företagsbilar: Inget stöd.

Slovenien 0,9 %

Köp: Bonus 7 500 euro för elbilar, 4 500 euro för laddhybrider.

Ägande: Inget stöd.

Företagsbilar: Skattefritt för elbilar.

Spanien 0,9 %

Köp: Bonus upp till 5 000 euro för elbilar och laddhybrider. Skattefrihet för bilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer.

Ägande: Skatterabatt på 75 procent för elbilar i större städer.

Företagsbilar: Skattefritt för elbilar.

Storbritannien 2,5 %

Köp: Skatterabatt för bilar under 50 gram koldioxid per kilometer fram till mars 2021. Bonus upp till 3 500 pund för elbilar.

Ägande: Skattefrihet för elbilar.

Företagsbilar: Rabatt för elbilar.

Tjeckien 0,4 %

Köp: Rabatt för elbilar.

Ägande: Rabatt för elbilar.

Företagsbilar: Inget stöd.

Tyskland 2,0 %

Köp: Bonus på 4 000 euro för elbilar, 3 000 euro för laddhybrider.

Ägande: 10 års skattefrihet för elbilar registrerade innan 2021.

Företagsbilar: Reduktion av förmånsskatt för elbilar.

Ungern 1,5 %

Köp: Rabatt för elbilar och laddhybrider.

Ägande: Rabatt för elbilar och laddhybrider.

Företagsbilar: Förmåner för elbilar och laddhybrider.

Österrike 2,5 %

Köp: Bonus t o m 2020 på 3 000 euro för elbilar, 1 500 euro för laddhybrider. Skatterabatt för elbilar.

Ägande: Rabatt för elbilar.

Företagsbilar: Rabatt för elbilar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!