Kia e-Niro, Sveriges just nu populäraste elbil, och Toyota RAV4 Laddhybrid, Sveriges tredje mest populära laddhybrid. Foto: Toyota & Kia

Elbilar vinner över laddhybrider

Årets stora skatteändringar har lett till en ny bilmarknad. Augusti månads siffror visar på ett trendskifte.

Flera stora ändringar av bilskattesystemet har skett det senaste halvåret och nu börjar vi se resultatet. I augusti kör försäljningen av elbilar om laddhybriderna. Intressant är också att det är Volkswagen, Kia och MG som säljer flest elbilar. Volvo har tappat kontakt med elbilstoppen. 

Tesla Model Y, kom först mot slutet av månaden och kommer främst synas under september månadsstatistik. Troligen kommer även Hyundai Ioniq 5 att bli populär när den kommer till Sverige, efter flera positiva biltester, säger Magnus Bengtsson på Car.info som analyserar den svenska bilmarknaden.

Volkswagen säljer flest elbilar genom att de har ID.4 på andra plats och ID.3 på fjärde plats. Men bästsäljande modell är Kia Niro, och på tredje plats hittar vi lågprismodellen MG ZS. Det visar tydligt att det finns en priskänslighet även på elbilsmarknaden.

– Vi ser en ny typ av kunder på elbilsmarknaden. MG lanserades med en bra leasingerbjudande. Bilen köps mycket av pendlare med bestämda körmönster som nu kan få ner sina bilkostnader. De slipper både dyr bilskatt och bensinräkningar, säger Magnus Bengtsson.

Magnus Bengsson på Car.info analyserar den svenska bilmarknaden. Foto: Car.info

Ford har också haft en lyckad introduktion av Mustang Mach-E och registrerat drygt 300 bilar under augusti. 

För Volvo går det sämre. Endast 42 eldrivna XC40 registrerades under månaden, färre än Porsche Taycan. Förmodligen finns produktionsproblem som en förklarande faktor. Väntetiden på nybeställda elektriska XC40 är 4-5 månader. Halvledartillgången sätter käppar i hjulet för hela bilindustrin. 

Även om laddhybrider har tappat jämfört med elbilar så säljer dock laddhybrider fortfarande bra, och med ökande försäljningstal. Kia säljer flest laddhybrider både som märke och som modell. Det är Kia Ceed Plug-In Hybrid som är svenska folkets laddhybridfavorit, och försprånget är rejält till tvåan Volvo XC60 Recharge. Än går det att sälja en vanlig, prisvärd kombimodell.

Det stora brytpunkten inträffade i månadsskiftet mars/april. Då ändrades skattesatserna för Malus-bilar och bonusen minskades kraftigt för laddhybrider. Sedan dess har försäljningen av renodlade elbilar stadigt ökat medan försäljningen av laddhybrider fortfarande inte har hämtat tillbaka tappet i april.

En annan viktig faktor var höjda förmånsskatter på tjänstebilar som började gälla vid halvårsskiftet. Det har fått tjänstebilsmarknaden att vika. Under det senaste året har företagsförsäljningen tagit ungefär 60 procent av totalmarknaden. I augusti utgör företagsförsäljningen 48 procent av totalmarknaden. Men trots detta så ökar alltså nyregistreringarna av både elbilar och laddhybrider.

LÄS MER: Regeringen vill sänka miljöbonusen 

Jessica Alenius är vice vd på Bil Sweden. Foto: Susanne Kronholm / Bil Sweden

På branschorganisationen Bil Sweden menar man att många nya modeller väger upp de statliga åtgärderna som har bromsat in marknaden.

– Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder, mycket drivet av attraktiva produktlanseringar. Dämpningen av laddbara fordon hos företagskunder har däremot uppkommit, som förväntat, på grund av de förändrade förmånsreglerna, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Kurvorna visar hur kraftigt försäljningen påverkas av statliga styrmedel, exempelvis 1 april med nya bonus-malus som drabbade laddhybrider extra hårt samt 1 juli då förmånsbilsbeskattningen gjordes om. Foto: Car.info

LÄS MER: Populäraste bilmodellerna i augusti 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!