Elektriska uppstickare i bilbranschen

Nya bilmärken tycks dyka upp var dag – där den ena lovar mer än den andra. Vi rannsakar uppstickarna i bilbranschen för att se vilka som överlever.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det går det inte skriva en sån här inledande text utan att nämna Tesla. Själva symbolen för att lyckas. För vem trodde egentligen att starta ett nytt bilmärke för femton år sedan var en bra idé? Än mindre ett bilmärke som skulle tillverka något så udda som elbilar. Det fanns ju ingen infrastruktur! Sa i alla fall de andra biltillverkarna. Det var ingen idé.
Det vi vet i dag, att lösningen låg i att sätta upp laddstolparna själv, var otänkbart. Tesla visade att det gick, och sedan dess har marknaden i det närmaste gått att likna vid guldruschen i Klondike. Nya märken poppar upp just hela tiden, alla är här för att prova lyckan.

Den ena lovar mer än den andra och det är svårt att navigera bland de nya uppstickarna. ”Självkörande”, ”eldriven” och ”uppkopplad” är ord man lätt stirrar sig trött på.
Samtidigt tycks regelboken vara bortkastad. En biltillverkare behöver inte längre komma från Tyskland för att vara synonym med kvalitet och tekniskt kunnande. Se bara på Rimac, supersportbilstillverkaren från Kroatien (!) som började bygga bilar för drygt tolv år sedan. I dagarna tillkännagavs att självaste Porsche köpt mer aktier i företaget och ökat sitt ägande till 24 procent.

Eller Rivian, som började fokusera på autonoma elbilar 2011, och som förra året fick en order på 100 000 budbilar från Amazon. I början av året värderades företaget till 27,6 miljarder dollar och redan nu har eldrivna budbilar börjat leta sig ut på vägarna i Los Angeles och San Francisco.
Frågan är vad din nästa bil kommer heta... BMW, Audi eller Volvo? Varför inte Canoo, VinFast eller Nio?

 

En kaxig kroat

1 av 3: Teknikens Värld fick sig en åktur i Concept One år 2014. Helt galen! Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

 

Bonds sprattelvatten

1 av 3: Det sitter sex växellådor i B2. En transaxel-låda på varje axel och en portalväxel på varje hjul.
2 av 3
3 av 3: Extremt avskalat och räta linjer, här tvättar man inredningen med högtryck.

 

Hoppas det nappar!

1 av 2: Fisker är tillbaka, denna gång med en suv. Trots sin danske grundare är märket i dag amerikanskt. Foto: Fisker
2 av 2: Stor stående pekskärm är i dag närmast standard i en ny bil. Foto: Fisker

 

Lundaspexarna

1 av 3 Foto: Uniti
2 av 3 Foto: Uniti
3 av 3 Foto: Uniti

 

Lyxfällan

1 av 3
2 av 3
3 av 3

 

Tesla med plusmeny

1 av 3 Foto: Lucid Motors
2 av 3 Foto: Lucid Motors
3 av 3 Foto: Lucid Motors

 

Solstollarna

1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

 

Med Jeff i ryggen

1 av 4: Amazon med Jeff Bezos i spetsen har lagt en order på 100 000 budbilar från Rivian. Foto: Rivian
2 av 4 Foto: Rivian
3 av 4: Pickupen Rivian R1T har fyra individuella motorer. Foto: Rivian
4 av 4 Foto: Rivian

 

Från Stallbackas bilfabrik

1 av 2 Foto: Sono Motors
2 av 2 Foto: Sono Motors

 

Mångsysslare från Vietnam

1 av 2: VinFast VF 32 har ett batteri på 90 kWh och ska säljas i Europa. Foto: Vinfast
2 av 2 Foto: Vinfast

 

Problemfylld framtid

1 av 2: FF 91 är en minst sagt läcker bil, trots det tror vi inte Faraday Future överlever.
2 av 2

 

Avanza-spararnas älskling

1 av 3: Hela den här artikeln hade kunnat fyllas med elbilsmärken från Kina. Vi tror Nio har störst potential att lyckas globalt. Foto: Nio
2 av 3 Foto: Nio
3 av 3 Foto: Nio

 

Äppelkriget!

Hitte-på-skiss av Apple Car.

 

I stället för Cybertruck

Foto: Lordstown Motors

 

På säkert vatten

1 av 3: När pickupen kommer krypande fram i snön ser det ut som något ur en George Lucas-film. Foto: Canoo Inc.
2 av 3 Foto: Canoo Inc.
3 av 3 Foto: Canoo Inc.

 

Släkten är värst

1 av 2: Piëch visade GT2 på Genèvesalongen 2019, men då under namnet Piëch Mark Zero. Foto: Jakob Ebrey
2 av 2 Foto: Jakob Ebrey

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!