Tesla har tidigare sålt elbilsbatterier till både Mercedes och Toyota och han kan tänka sig att sälja en del av sin egen produktion till konkurrerande bilföretag.
Tesla bygger i dag batterier till sina elbilar tillsammans med Panasonic men har också tecknat avtal med såväl kinesiska CATL och koreanska LG Chem.
Enligt Musk är tillgången på billiga batterier just nu är det största hindret från att sälja fler elbilar. Musk har förutom fler köpavtal också annonserat att han tänker bygga ut sin egen produktion i USA.
Enligt flera bedömare skulle en försäljning av batterier till nya elbilsföretag vara ett sätt för Elon Musk att ta marknadsandelar från de stora biljättarna. Musk skulle också skapa ett beroende av Tesla som leverantör.
De större biltillverkarna har redan säkrat sin produktion i takt med att de presenterar nya bilar men de kan möjligen vara intresserade av Teslas mjukvara. Tesla är tack vare en effektiv energihantering fortfarande ledande i att nå lång räckvidd med ett batteri som i antal kWh är detsamma som konkurrenternas.
Det byggs flera nya batterifabriker, framför allt i Asien och Europa, men det tar tid att nå upp till full volym. Först efter 2025 går det att se att tillgång och efterfrågan på batterier hittat ett jämnviktsläge. Om inte omställningen till elbilar går snabbare förstås, då behövs det ännu fler fabriker.
2014 erbjöd Elon Musk andra att köpa hans teknik men ingen var då intresserad av något längre och större avtal. Musk har inte avslöjat hur mycket betalt Tesla vill ha för sina batterier.
Tidigare har Elon Musk hjälp konkurrenter då han sålt sina utsläppsrätter i Europa till FCA-koncernen. Den försäljningen var ett sätt för Tesla att finansiera sin nya batterifabrik i Tyskland. Om FCA, som ligger sist i elbilsracet, nu nappar på Musks nya erbjudande så har de betalt för både fabriken och den produktion som sker där.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.