Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Enklare att ladda elbil på gatan – förslag klart i höst

Det ska vara enkelt att ladda elbilar. Det tycker i alla fall energiminister Anders Ygeman som ger Energimyndigheten i uppdrag att komma med förslag på lösning för laddning i flerfamiljshus och gatuparkering. Förslaget ska presenteras senast den 30 augusti.

Allt fler köper elbilar och laddhybrider. Elektrifierade fordon slog rekord under 2020 och i takt med att fler bilar behövas laddas ökar efterfrågan på laddpunkter.
I dag finns i huvudsak två sätt:
1) Ladda hemma med en laddbox eller i ett vägguttag.
2) Snabbladda på publika laddstolpar utmed de större vägarna.

Men det saknas väl utbyggd laddning av elbilar för de som bor i flerfamiljshus, speciellt hyresrätter, och laddning för den som parkerar sin bil på gatan.
Det vill regeringen ändra på. Tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna har regeringspartierna fattat en överenskommelse som betyder att Energimyndigheten får i uppdrag att presentera ett förslag på lösning senast den 30 augusti 2021.
– Det ska vara enkelt att ladda elbilar, också för dem som bor i flerbostadshus eller har gatuparkering. Vi ser hinder som ska lösas, säger energiminister Anders Ygeman, i ett pressmeddelande.

Ännu inget förslag

Tidigare har Ygeman haft ögonen på den dyra och krångliga snabbladdningen. I augusti 2020 kallade ministern bil- och laddbranschen till samtal med krav på förslag på lösningar.
– I bästa fall kan vi ha en enhetlig lösning på plats redan i början på nästa år, sa Anders Ygeman då till Teknikens Värld.
Om inte branschen själva löste problemet med laddningen hotade Ygeman med tvångsåtgärder.
Men vi har ännu inte sett några konkreta förslag på hur laddinfrastrukturen ska bli enklare och billigare för kunderna.

Nya rutiner för ladda-hemma-bidraget

Vid årsskiftet ändrade regeringen också rutinerna för det så kallade ladda-hemma-bidraget. Bidraget ändrades till ett klassiskt ROT-avdrag. Avdraget kallas Grön Teknik och gäller för solceller, energilagring samt laddbox till elfordon. Installatören hanterar bidraget på samma sätt som ROT-avdrag, det vill säga drar bort bidraget, eller skattereduktionen direkt. 

Reduktionen ges med 15 procent av kostnaden för arbete och material vid installation av nätanslutet solcellsystem. För energilagring och laddpunkt till elfordon ges en reduktion av 50 procent av kostnaden för arbete och material. Nytt är då att det inte finns något maxtak på kostnaden så länge den ligger under 50 000 kronor per person och år.

Förslaget har fått kritik eftersom det tvingar leverantörer att både sälja boxar och genomföra installationer. Andra menar att den lösningen ändå är att föredra och alla så gott som alla leverantörer av laddboxar också erbjuder installation.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!