Foto: Euro NCAP

Euro NCAP ger Volkswagen ID.3 goda säkerhetsbetyg

Nu har säkerhetsinstitutet Euro NCAP krocktestat och mätt säkerheten i Volkswagen elbil ID.3, och betyget blev högsta möjliga – fem stjärnor.

Volkswagen ID.3 syns allt mer frekvent på vägarna, och nyligen rullade den med Teknikens Världs testdekaler på huv, dörrar och bakre stötfångare när den gick en tuff drabbning mot bland annat Kia e-Niro och Mazda MX-30. Nu får alla som kör omkring i nya elbilen besked om att säkerheten i modellen är hög, vilket kanske inte var helt oväntat i och med att Volkswagens modeller normalt får fem stjärnor, av fem möjliga, i säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Endast märkets äldre modeller har fått svagare betyg, exempelvis Sharan och Up. Båda är runt tio år gamla.

Euro NCAP ser vartannat år över sitt sätt att granska bilars säkerhet och under 2020 har man fokuserat på utökat skydd för de åkande, bland annat genom att djupare studera sidokollisioner och dess påverkan på de som befinner sig i bilen, på skyddet efter kollision, exempelvis efterbroms (bilarna ska efter kollision automatiskt bromsa för att förhindra fler kollisioner), och på nya generationer förarassisterande system.

TEST: Volkswagen ID.3 

1 av 10 Foto: Euro NCAP
2 av 10 Foto: Euro NCAP
3 av 10 Foto: Euro NCAP
4 av 10 Foto: Euro NCAP
5 av 10 Foto: Euro NCAP
6 av 10 Foto: Euro NCAP
7 av 10 Foto: Euro NCAP
8 av 10 Foto: Euro NCAP
9 av 10 Foto: Euro NCAP
10 av 10 Foto: Euro NCAP

Av denna anledning kan nya betyg- och poängsättningarna inte jämföras med tidigare års testade bilar, åtminstone inte rakt av. Volkswagen ID.3 fick exempelvis lägre poäng i vuxenskyddet än vad nya Golf fick i fjol, 87 mot 95 (100 är max), men då fler och tuffare testmoment ingår för ID.3 är inte så enkelt att man kan påstå att 87 poäng är sämre än 95. Det hade det däremot varit om båda bilarna hade testats under samma år.
Vad gäller vuxenskyddet har Volkswagen ID.3 en nyhet som Golf inte har, nämligen en mittmonterad krockkudde som blåses upp blixtsnabbt vid till exempel en sidokollision och som ska skydda de åkande i framstolarna från att få kontakt med varandra, exempelvis huvud mot huvud.
På de flesta områden inom vuxenskyddet presterar modellen bra, på några är skyddet klassat som tillfredsställande, men vid kraftig sidokollision där föraren slungas över till andra sidan av bilen räknas skyddet som dåligt.

DUELL: Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul 

Skyddet av barn i alla åldrar gav 89 av 100 möjliga poäng, samma som Golf i fjol, med exakt samma poängfördelning över de olika testmomenten.
Fotgängarskyddet lever till stora delar upp till kraven, men de främre takstolparna (A-stolparna) anses vara för hårda vid kontakt med en fotgängares huvud. Euro NCAP skriver att autobromssystemet kan upptäcka fordon, cyklister och fotgängare, men att det inte är helt felfritt. Upptäckten av cyklister klassas som tillfredsställande och upptäckten av fotgängare som gränsfall.
Testområdet förarstödsystem får höga poäng, 88 av 100 möjliga. ID.3 är nämligen standardutrustad med allt från bältesvarnare till autobroms och filhållningsassistans. Euro NCAP menar att de olika systemen fungerar bra.

PROVKÖRNING: Volkswagen ID.4

Nya Toyota Yaris

1 av 10 Foto: Euro NCAP
2 av 10 Foto: Euro NCAP
3 av 10 Foto: Euro NCAP
4 av 10 Foto: Euro NCAP
5 av 10 Foto: Euro NCAP
6 av 10 Foto: Euro NCAP
7 av 10 Foto: Euro NCAP
8 av 10 Foto: Euro NCAP
9 av 10 Foto: Euro NCAP
10 av 10 Foto: Euro NCAP

För en månad sedan säkerhetstestades även nya Toyota Yaris som även den fick högsta totaltbetyget fem stjärnor. Där blev poängfördelningen i de olika testmomenten som följer; vuxenskydd 86, barnskydd 81, fotgängarskydd 78 samt förarassisterande system 85.
Även nya Yaris har mittmonterad krockkudde som skyddar de åkande i framstolarna från att få kontakt med varandra vid en kollision. Yaris klarar dessutom nya testmomentet där föraren slungas över till motsatt sida av bilen bättre än Volkswagen ID.3.

PROVKÖRNING: Nya Toyota Yaris Hybrid 

Euro NCAP meddelar också att de har låtit undersöka nya Toyota RAV4 Plug-in Hybrid och kommit fram till att den femstjärniga betygsättning som RAV4 Hybrid fick i fjol även gäller för laddhybriden.

PROVKÖRNING: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!