Foto: Land Rover

Evoque och Discovery Sport kommer nu som laddhybrider

För ungefär ett år sedan släppte Land Rover en facelift av Discovery Sport och de passade samtidigt på att stoppa in ett mildhybridsystem i den. De berättade då att laddhybriden skulle komma och nu har den dagen kommit.

Land Rover tar via Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport ett steg framåt på hållbarhetsskalan genom att lansera en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter med 200 hästkrafter tillsammans med en elmotor på 109 hästkrafter. Elmotorn är integrerad i bakaxeln och drivs av ett litiumjonbatteri på 15 kWh som är placerat under baksätet och ska förhoppningsvis inte äta upp värdefullt kupéutrymme.

Drivlinan är kopplad till en 8-växlad automatlåda och båda bilarna driver så klart på alla fyra hjulen. Även Defender kommer att få ta del av den här drivlinan framöver.

Land Rover Discovery Sport P300e. Foto: Land Rover

Den trecylindriga bensinmotorn i aluminium har bantats ner 37 kg jämfört med den fyrcylindriga varianten, den åttaväxlade automatlådan är 5 kg lättare än den nioväxlade varianten som finns i övriga modeller. Dem har alltså bantat bort 42 kg vilket kan behövas eftersom den i stället har fått ett batteri på 15 kWh monterat under baksätet, någon vikt avseende batterimodulen finns inte att tillgå. Så frågan är om det är ett nollsummespel eller inte.

Land Rover Discovery Sport P300e. Foto: Land Rover

Batteriet ska i alla fall kunna laddas från 0 till 80 procent på 30 minuter tillsammans med en snabbladdare (DC-laddare), den är dock begränsad till 32 kW, laddar du hemma i AC-laddbox med en 7 kW-laddare tar det ungefär 90 minuter. Om du i stället laddar i ett vanligt uttag över natten exempelvis tar det 6 timmar och 42 minuter att ladda fullt.

Range Rover Evoque P300e. Foto: Land Rover

Varken Evoque eller Discovery Sport är några små bilar, men de officiella räckviddsiffrorna visar att Evoque ska kunna ta sig 6,6 mil och Discovery Sport ska klara 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anger Land Rover till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. CO2-utsläppet ligger på 32 g/km för Evoque och 36 g/km för Discovery Sport enligt WLTP.

Evoque tar sig 0-100 km/h på 6,4 sekunder medan Discovery Sport behöver 6,6 sekunder på sig. Båda två klarar att köra upp till 135 km/h med enbart elektrisk drivning.

Det låter onekligen bra, vi lär får anledning att återkomma till hur siffrorna ser ut i verkligheten på svenska vägar någon gång efter sommaren då de släpps.

Range Rover Evoque P300e. Foto: Land Rover

Det finns tre körlägen och hybrid-läget är standard. Då drivs bilen av både el- och bensinmotorn. Väljer du i stället EV-läget så kör du så klart enbart på el, väljer du det tredje läget Save så bibehålls nivån på batteriet och bilen drivs med bensinmotorn.

Range Rover Evoque P300e. Foto: Land Rover

Dessa två laddhybrider finns tillgängliga i S, SE och HSE i antingen standardutförande eller R-dynamic. Land Rover har ännu inte lanserat några siffror gällande priser eller förmånsvärden för någon av dessa bilar.

Foto: Land Rover

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr