Foto: Fisker Automotive

Fisker Ocean officiell – i produktion 2022

Danske bildesignern Henrik Fisker har visat upp sin Fisker Ocean på bilsalongen i Los Angeles. Den eldrivna suven är färdigutvecklad, prissatt och sätts i produktion i Österrike om ett år.

Henrik Fiskers omtalade elbilsprojekt Fisker Ocean ser ut att vara på väg att gå i mål. I samband med bilsalongen i Los Angeles visades elbilen upp i produktionsfärdigt utförande och den överraskar med att ha rimliga prestanda och att vara förhållandevis billig.

Det billigaste utförandet som heter Fisker Ocean Sport är prissatt till 37 499 dollar, motsvarande cirka 330 000 kronor. Då är den framhjulsdriven, har 275 hästkrafter och en räckvidd på 40 mil. 0-60 mph (0-97 km/h) går på 6,9 sekunder.

Nästa steg är Ocean Ultra som har två motorer, fyrhjulsdrift och totalt 540 hästkrafter. Räckvidden uppges till 54,7 mil och 0–97 km/h går på 3,9 sekunder. De två toppversionerna heter Ocean Extreme och Ocean One. De har lite olika utrustningsnivåer men samma effektuttag på 550 hästkrafter och en räckvidd på 56 mil. De klarar sprinten 0 till 97 km/h på 3,6 sekunder.

Trots att Fisker Ocean främst är riktad mot den amerikanska marknaden, särskilt Kalifornien, är produktionen förlagd till Magna Steyr i österrikiska Graz. Tillverkningen kommer att starta om nästan exakt ett år, den 17 november 22.

1 av 2 Foto: Fisker Automotive
2 av 2 Foto: Fisker Automotive

Fisker Automotive har tidigare sagt att Ocean ska bli världens mest miljövänliga bil, därför är inredningen helt vegansk och tillverkad av flera återvunna material, bland annat gamla fiskenät, t-shirts och gummi.

Den omtalade Kalifornien-funktionen finns kvar från konceptbilen. Med ett enda knapptryck kan man hissa ner alla bilens rutor (förmodligen inte vindrutan) för att släppa in frisk luft och få en cabriolet-lik upplevelse. Det går också att extrautrusta bilen med ett solcellstak som i ideala förhållanden ska ge upp till 320 mils extra räckvidd per år.

1 av 2 Foto: Fisker Automotive
2 av 2 Foto: Fisker Automotive

Fisker Ocean ska vara utrustad med V2L- och V2G-teknik, vilket innebär att den dels kan ladda andra bilar eller elektriska maskiner, dels skicka el tillbaka till nätet och därmed fungera som en lagringsenhet.

Fisker har inte släppt några bilder på interiören, men i filmen från eventet i Los Angeles får vi se den 17,1 tum stora skärmen som de kallar Revolve screen. Under körning är skärmen i stående portträttläge och när bilen står still kan man trycka på en knapp för att snurra skärmen till landskapsläge.

LÄS OCKSÅ: Påven byter bil – ska köra suv från Fisker 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!