Ford chockar med värstingversion av elbilen

Sju elmotorer och 1 400 hästkrafter. Ford tänker inte låta någon missa lanseringen av nya elbilen Mustang Mach-E senare i höst. Tyvärr byggs Mach-E 1400 bara i ett enda exemplar.

När Ford kliver in i den nya elbilseran gör de det rejält. Efter noga övervägande valde Ford att släppa till det ikoniska namnet Mustang för den nya elbilen. Efternamnet plockades från Mustangs prestandamodell Mach och tilläggsbokstaven E visar att det är fråga om en elbil.

Just nu förbereds den stora lanseringen, en av höstens allra viktigaste, största och mest påkostade i bilvärlden. Att ingen ska missa Fords presentation av en helt ny elbil förstår vi när Ford nu avslöjar att man byggt en Mach-E 1400 lagom till lanseringen.

Foto: Larry Chen Larry@larrychenphoto.com,Larry Chen Larry@larrychenphoto.

Ford ville med Mach-E 1400 visa vad som går att göra med en elbil. Mach-E får sju motorer och hela 1 400 hästkrafter. Första gången vi får se Mach-E 1400 blir under ett Nascar-lopp och det enda Ford sagt om tidpunkten är att det blir "snart".

Tre av de sju motorerna sitter på den främre differentialen och fyra sitter på bakaxeln. Enligt Ford kommer Mach-E 1400 vara perfekt för drifting och banracing. Vi kanske kan gissa att det blir någon av Fords tävlings- och uppvisningsförare som får äran att sitta vid ratten. Kanske blir det Ken Block.

Batteriet i Mach-E 1400 är på måttliga 56,8 kWh men å andra sidan är det här ingen bil som behöver någon längre räckvidd. Trimfirman RTR Vehicles, som skapats av racerföraren Vaughn Gittin, har hjälpt till med det spektakulära bilbygget. Vaughn Gittin Jr är en annan het kandidat till att få köra Mach-E 1400 vid visningen.

Den lite mer vanliga Ford Mach-E ska lanseras med inte mindre än nio olika drivlinor. Det är bak- och fyrhjulsdrift som kombineras med olika effektuttag. Svagaste alternativet, som är bakhjulsdrivet, ger ifrån sig 259 hästkrafter och 415 newtonmeter medan starkaste, som kallas för GT Performance-alternativet och har fyrhjulsdrift, har 465 hästkrafter och 830 newtonmeter.

Mach-E ska också säljas med två olika batterier, 75,7 eller 98,8 kWh. Batteripacken har placerats i golvkonstruktionen mellan hjulaxlarna och har försetts med rejäla krockabsorberings- och vattentätande skydd. Enligt den amerikanska körcyklen räcker batterierna till en räckvidd på mellan 33,8 och 48,3 mil. I Europa tänker sig Ford att Mach-E med störst batteri ska klara 60 mil enligt WLTP-mätningen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!