Foto: Ford

Ford Mustang Mach-E har anpassats för Europa

Denna vecka visas Fords elbil Mustang Mach-E upp för den europeiska publiken för första gången. I samband med detta får vi reda på att modellen har anpassats för kunderna på vår kontinent.

Ford Mustang Mach-E hade världspremiär i USA, närmare bestämt på bilsalongen i Los Angeles i november i fjol, men det är tydligt att det inte är de amerikanska kunderna som Ford först och främst riktar sig mot med modellen, i stället är det oss européer som Ford ställer sina förhoppningar till. För ett par dagar sedan stod det klart att Mustang Mach-E börjar levereras i Europa innan det är dags för USA, och i dag förklarar Ford att modellen är anpassad för vår världsdel.

Foto: Ford

Det är i samband med Ford-evenemanget ”Go Electric” i London denna vecka, där Mustang Mach-E för första gången presenteras för den europeiska publiken, som man berättar att vid utvecklingen av modellen, från start till slut, har Ford Europas ingenjörsteam varit involverat. Syftet har varit att få till en bil som levererar de egenskaper som europeiska kunder eftersöker. Chassi, fjädring, fyrhjulsdrift och antisladdsystem har kalibrerats specifikt för att passa europeiska vägar och körsätt.

Foto: Ford

Nyligen skrev vi att Ford fått in över 30 000 Mustang Mach-E-förhandsbokningar. Hur många av dessa som är europeiska bokningar avslöjar man inte, däremot att 85 procent av de europeiska beställarna har valt varianten med det stora Extended Range-batteriet på 98,8 kWh (det lilla Standard Range-batteriet är på 75,7 kWh) tillsammans med bakhjulsdrift. Kombinationen är den som ger Mustang Mach-E längsta möjliga räckvidd – upp till 60 mil enligt nya WLTP-körcykeln.

Foto: Ford

Något exakt datum för när leveranserna av Mustang Mach-E inleds har inte Ford uttalat, däremot har de sagt att amerikanska kunder ska få ta del av bilen under sista kvartalet 2020. Innan dess ska den alltså ha nått europeisk mark.

Foto: Ford

Många laddstationer för Mustang Mach-E

Ford vill mota bort eventuell räckviddsångest med gott om laddstationer längs vägarna. Ford är med i det europeiska Ionity-projektet sedan starten, tillsammans med BMW, Daimler och Volkswagen, inklusive Audi och Porsche, samt numera även Hyundai.

I dagsläget har Ionity över 200 laddstationer runt om i Europa varav 15 av dem finns i Sverige. De flesta stationer har två laddplatser. Siktet har varit inställt på att ha 400 laddstationer i slutet av 2020.

Foto: Ford

Men Ford nöjer sig inte med de laddmöjligheter Ionity erbjuder, i dag avslöjar de sina planer att under kommande tre år uppföra tusen laddstationer vid Ford-anläggningar över hela Europa. Ford använder termen laddstation vilket oftast syftar till en plats med flera laddplatser (laddstolpar), men i detta fall tror vi att Ford menar tusen laddplatser.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!