Tre mörka bilder, en på fronten, en på baken och en på fronten i profil. Det är allt vi får se av Ioniq 5 just nu. Men de tre bilderna avslöjar ändå mycket om utseendet på modellen som betecknas som en suv i mellanklassen, eller mellanklass-cuv, om vi ska ta Hyundai på orden.
Bilderna visar en front och bak med en för Hyundai helt ny identitet. Strålkastarna och baklamporna har knivskarpa LED-signaturer. Ioniq 5 är den första modellen som sätts i produktion på Hyundais och Kias nya elbilsplattform E-GMP och blir också först ut under det elbilsdedikerade varumärket Ioniq som alltså bryts ut ur Hyundai.
Vi vet sedan tidigare att bilarna som kommer på E-GMP-plattformen får 800-voltsteknik precis som Porsche Taycan och Audi e-tron GT, vilket framförallt möjliggör högre laddeffekt. Exakt hur hög effekt bilarna kommer att kunna ta är inte avslöjat, men Hyundai uppger att den ska kunna laddas med energi som ger tio mils körning på endast fem minuter. Ioniq 5 ska också kunna ladda andra bilar och ha minst ett 220-voltsuttag för att till exempel strömförsörja en husvagn.
Enligt den inte helt bekräftade specifikationen ska Ioniq 5 vara fyrhjulsdriven och ha 313 hästkrafter och en räckvidd på 45 mil i WLTP. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder.
Ioniq 5 kommer att ha världspremiär i februari och väntas följas av en prestandainriktad sedan som ska kallas Ioniq 6. Ännu längre fram, år 2024, kommer en stor suv kallad Ioniq 7.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.