Kombiversionen av Porsche Taycan är på ett vis ingen nyhet, konceptet Mission E Cross Turismo fick vi se redan tidigt år 2018. Nu släpper man dock officiella bilder från bilens sluttester, och formerna är i det närmaste orörda.
Självklart benämns inte bilen som kombi, här är det cuv som gäller - cross utility vehicle. I verkligheten betyder det mer plats för huvudet i baksätet och kombibaklucka. Enligt bilderna ser markfrigången ut att kunna höjas rejält tack vare sin luftfjädring. Konceptet från 2018 kunde höjas hela tolv centimeter mer än Taycan.
– När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper, säger Stefan Weckbach, vice president för Taycan-modellerna.
– Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul.
Porsche själva säger att prototypbilarna har testats rigoröst i alla tänkbara klimat och miljöer. Sammanlagt har de rullat 25 varv runt jorden – tur att bilen bygger på snabbladdande 800 volts-system.
Drivlinan förblir densamma med fyrhjulsdrift och bör som mest ge 761 elhästkrafter i Taycan Turbo S.
År 2020 hittade vanliga Taycan ut till 470 svenska kunder.
Premiären för kombin har skjutits på ett flertal gånger – senast i höstas skulle bilen ha visats – men har nu officiell digital premiär 5 mars.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.