1 000 hästkrafter från tre elmotorer i nya GMC Hummer EV. Foto: GMC

GM utvecklar egna motorer – 1 000 hk i nya Hummer

Egen utveckling och tillverkning av totalt tre nya elmotorer samt styrsystem och mjukvara. Så ska General Motors attackera den nya eran med elbilar. Tekniken ska ge nya eldrivna suven GMC Hummer EV 1 000 hästkrafter från tre motorer.

Flera tillverkare söker nya samarbeten med underleverantörer för att klara omställningen från bensin- och dieselbilar till elbilar. Men General Motors har valt en annan väg.

GM utvecklar en ny drivlina för elbilar och har döpt den till Ultium Drive. I projektet ingår totalt tre elmotorer, en induktionsmotor på 62 kW samt två permanent-magnetmotorer på 180 respektive 255 kW. 180 kW-motorn används för framhjulsdrivna bilar, 255 kW till fram- och bakhjulsdrivna bilar och 62 kW-motorn är en motor för assistanssystem. De tre motorerna kan kombineras på olika sätt och arbeta tillsammans alla tre i en och samma bil.

Enligt GM kommer egen utveckling och produktion av de tre motorerna att spara både tid och pengar samt att GM kan kontrollera de mineraler och metaller som behövs.

Drivlinan ska monteras i allt från mindre personbilar till suvar, prestandabilar och transportbilar och pickuper.

I nya GMC Hummer EV, som även finns i suv-utförande, monteras tre separata 255 kW-motorer för en total uteffekt på cirka 1 000 hästkrafter. I Ultium Drive ingår också mjukvara för att ta hand om energin samt ombordladdare. Laddaren ska monteras tillsammans med elmotorn och inte separat som i dag. Enligt GM ska det här göra tillverkningen enklare och även spara en hel del vikt.

Foto: GMC

25 nya elbilar före 2025

Den nya drivlinan ska lanseras för första gången i GMC Hummer EV pickup som väntas vara klar under 2022. Hummer EV ska klara 0-100 km/h på mindre än tre sekunder och en del av den prestandan har enligt GM att göra med den mjukvara som utvecklats för Ultium Drive.

GM har utvecklat sitt egna batteri för den nya serien elbilar. Ultium-batteriet är ett litiumjonbatteri som innehåller 70 procent mindre kobolt än det batteri som GM använde i gamla elbilen Bolt. Batteripaketen ska vara mellan 50 kWh och 200 kWh. Batteripaketen ska kunna växla mellan 400 volt och 800 volt för att ge snabbare laddning. Enligt GM är det här ett billigare system än de 800-voltssystem som nu introduceras i elbilar från Kia, Hyundai, Porsche och Audi.

Det nya batteriet och den nya drivlinan ska monteras i totalt 25 nya elbilar från General Motors och alla ska introduceras före 2025.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer