Elektrifieringen har nått motorsporten men inte i den takt som det först spåddes. Formel E må ha nått sin sjätte säsong men när det gäller andra klasser går det trögare. Racingserien E TCR är på gång och när det gäller rallycross ryktades serien helt eldrivet säsongen 2020 men projektet fick skjutas fram.
Klart är i alla fall att eldrivna bilar får en supportklass till nästa års rallycross-VM. Serien går ännu under namnet Projekt E och en första bil för serien har nu presenterats i Riga, Lettland.
Bilarna kommer ha tre motorer, en fram och två bak, på totalt 612 hästkrafter och 1 100 newtonmeter vilka ger bilen en topphastighet på 240 km/h.
Österrikiska STARD (Stohl Advanced Research and Development) står för den tekniken som monteras i en befintlig bilmodell – i detta fall en Ford Fiesta. I centrum finns en kontrollenhet som är kompatibel med olika drivlinor hämtade från serietillverkade gatbilar. Stallen kan köpa ett färdigt paket för 194 000 euro, cirka 2,07 miljoner kronor.
– Vårt mål med 2020-års format med Project E är att erbjuda rallycrossfans såväl traditionella förbränningsmotorer som en försmak på vad framtiden har att erbjuda, säger Paul Bellamy på IMG som har varit med att ta fram bilen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.