Rena rama tillbaka till framtiden... Foto: Mercedes

Helt eldriven Mercedes G-klass på ingång

Konceptbilen Mercedes EQG är nu nära att bli verklighet. Företaget presenterade i dag en nästan helt produktionsklar version av Terminators drömbil.

Det var i januari 2018 som Hollywoodstjärnan Arnold Schwarzenegger fick ett löfte från dåvarande Daimler-chefen Dieter Zetsche om att en eldriven G-klass snart skulle bli verklighet. Nu är den dagen snart här då Mercedes nu avslöjat en nära fullständigt produktionsredo Geländewagen under konceptnamnet EQG.

– Så fort marknaden är mogen kommer Mercedes vara redo att bli fullständigt elektriskt. Med detta strategiska steg accelererar vi omställningen till nollutsläpp. Vi vill inspirera våra kunder att övergå till eldrift med övertygande produkter. Ikoner som G-klass passar perfekt för detta, säger Markus Schäfer, informationschef på Mercedes-Benz.

1 av 5 Foto: Mercedes
2 av 5 Foto: Mercedes
3 av 5 Foto: Mercedes
4 av 5 Foto: Mercedes
5 av 5 Foto: Mercedes

Konceptbilen EQG går i vanlig G-klass-anda inte allt för långt ifrån originalet från 1979. Kubdesignen, reservhjulsförvaringen, de platta glasytorna, de utstickande handtagen och de runda stråkastarna känns alla igen från tidigare upplagor. LED-belysning runtom bilen lyser upp fordonet i ett Mercedes EQ-blått skimmer.

Polerade aluminiumfälgar på 22 tum i ”exklusiv design” är monterade och reservhjulsbehållaren fungerar numera mer som en förvaringsbox för exempelvis laddkabeln, ett tecken så gott som något på att det är nya tider vi lever i. 

– Vi reser in i framtiden med nya EQG. Denna bil förkroppsligar fusionen mellan offroad-kapacitet och elektrisk mobilitet som vi alla strävar efter. För oss är det viktigaste att vi behåller allt G-klass-DNA men förflyttar modellen in i EQ-eran, säger Gorden Wagener, chefsdesigner på Daimler-gruppen.

Foto: Mercedes

Offroad-egenskaperna ska vara fortsatt starka med fyra elmotorer nära hjulen som kan kontrolleras individuellt och en extra växellåda finns med för att kunna justera fyrhjulsdriften. För att verkligen sättas på prov ska bilen testas på den legendariska testbanan uppe på det 1 445 meter höga Schöcklberget i österrikiska Graz mot slutet av utvecklingsfasen.

Mercedes tror att den eldrivna G-klassen kan vara ännu mer skräddarsydd för dåligt väglag tack vare elmotorernas förmåga att ge maximalt vridmoment från första varvet och den, på grund av batteriets placering, lägre tyngdpunkten. När eldrivna Mercedes EQG ska lanseras och till vilket pris är inte klarlagt ännu.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!