Foto: BMW

Helt eldrivna BMW iX officiell – produktionsversionen av iNext

BMW visar upp den produktionsfärdiga versionen av iNext. Här är BMW iX, en stor eldriven suv som har räckvidd på 60 mil.

BMW:s helt nya flaggskepp för i-modellerna är här och det är denna modell som vi tidigare fått se i konceptform kallad iNext. Namnet ryktades bli BMW iX5 men den heter kort och gott BMW iX och den stora suven mäter ungefär lika som en BMW X5. Trots att storleken är jämförbar så bygger iX på en helt annan ny plattform avsedd för elbilar. Men det kanske inte är det som väcker mest uppmärksamhet, det är troligen designen hos iX som skiljer sig en hel del från övriga modellflottan. Den kritiserade bävertandsgrillen som vi sett på nya 4-serie dominerar fronten och kompletteras av, för BMW, ovanligt smala strålkastare. Överlag är formen mycket slankare än vi är vana. Designen står bland annat Adrian van Hooydonk för och sidoprofilen påminner en del om BMW i3.

1 av 6 Foto: BMW
2 av 6 Foto: BMW
3 av 6 Foto: BMW
4 av 6 Foto: BMW
5 av 6 Foto: BMW
6 av 6 Foto: BMW

Interiört är det mycket avskalat och till skillnad från många andra BMW-modeller är instrumentbrädan separerad från mittkonsolen. Instrumentbrädan är även mycket låg och en bred infotainment/instrumentskärm ser ut att sväva ovan den. Interiören är i stort sett rensad på knappar och de som finns kvar sitter samlade på mittkonsolen vid iDrive-vredet. Något vi inte sett i en BMW tidigare är den sexkantiga ratten med två ekrar som hittills är unik för iX. Lik Mercedes har BMW nu monterat knapparna för stolinställningar på dörrsidorna och de ser ut att vara tillverkade av glas liksom iDrive-vredet och växelväljaren.

1 av 5 Foto: BMW
2 av 5 Foto: BMW
3 av 5 Foto: BMW
4 av 5 Foto: BMW
5 av 5 Foto: BMW

BMW iX har två elmotorer som driver en axel vardera och enligt BMW ska de tillsammans leverera mer än 500 hästkrafter, något som ska vara tillräckligt för att ta iX 0-100 km/h på under fem sekunder. Elmotorerna får kraft från ett batteripaket med kapactitet på 100 kWh och det ska räcka till 600 kilometers körning enligt WLTP-körcykeln. När det blir dags för laddning ska BMW iX klara laddeffekt på upp till 200 kW, det betyder att du kan ladda från tio procents laddning upp till 80 procent på under 40 min. Inom tio minuter ska iX ha fått tillräckligt med laddning för att ge 120 kilometer mer räckvidd. Använder du en laddbox hemma med 11 kW så ska det ta under elva timmar att ladda fullt. Snittförbrukningen är 2,1 kWh/mil.

I nuläget delar BMW inte med sig av mer uppgifter men mer specifikationer kommer att komma och lansering kommer troligen att ske under andra halvan 2021.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr