Foto: Greentellect Studio/Shutterstock

Hur ska tjänstebilen beskattas 2021? Experter och politiker svarar

Vid årsskiftet blir det andra bullar. 2020 är sista året för skatterabatterna för miljövänliga tjänstebilar, och bonus/malus-systemet ska renoveras. Vad väntar 2021?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi har vant oss vid att laddbara bilar ska serveras på en räkmacka av bonusbidrag och kraftiga rabatter på förmånsskatten. Men det kan bli en ändring på det redan nästa år.

Systemet som styr tjänstebilsbeskattningen upphör nämligen delvis vid årsskiftet. Det handlar om skatterabatten, det vill säga nedsättningen av förmånsvärdet, som bara gäller till och med 2020. Regeringen måste alltså fatta ett nytt beslut om nedsättning, görs inget kommer el- och laddhybrider samt gasbilar att att få förmånsvärdet höjt upp till 10 000 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!