Isdera återkommer med elbilen Commendatore GT

Tyska Isdera har inte gjort väsen av sig på mer än tio år, men nu plötsligt hamnar de i fokus igen. På bilsalongen i Peking visar de nämligen elbilen Commendatore GT.

Det är rätt lustigt faktiskt. För knappt två veckor sedan fick vi idén att berätta historien om en udda bil – Isdera Imperator 108i. Modellen var en annorlunda skapelse från en liten biltillverkare som har sin bas i tyska Hildesheim. Imperator 108i efterföljdes av fler udda skapelser och senast vi hörde något från den lilla bilbyggarfirman var 2006 då de presenterade den högst märkliga bilen Autobahnkurier AK116i, en stor kärra med former från förr och försedd med inte mindre än dubba V8-motorer från Mercedes.

 Så här såg Isdera Imperator 108i ut vid vår provkörning 1988. Nu har den tyska bilfirman vaknat till liv igen och visar upp elektriska sportbilen Commendatore GT.

Men nu plötsligt har Isdera vaknat till liv igen. De ger sig tillkänna genom att presenterade nya modellen Commendatore GT, en sportbil med måsvingedörrar. Den stora nyheten är att Isdera har skippat allt vad V8-motorer heter och i stället fokuserat på en elektrisk drivlina.

Två elmotorer på vardera 300 kilowatt (402 hästkrafter) och sammanlagt 1 060 newtonmeter driver samtliga fyra hjul. Elmotorerna får sin kraft från ett batteripack med en kapacitet på 105 kWh. Energilagringen sägs räcka till 50 mils körning enligt den nya, hårdare WLTP-körcykeln. Isdera säger att 80 procent av batteriet kan laddas på 35 minuter. Det skulle i så fall räcka till runt 40 mils körning innan det är dags att leta upp en laddare på nytt.

Isdera Commendatore GT är 492 centimeter lång, 195 centimeter bred, 129 centimeter hög och har ett axelavstånd på 282 centimeter. Den väger 1 750 kilo och gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder, 0-200 km/h på 9,8 sekunder samt toppar 302 km/h. Dock har Isdera valt att begränsa toppfarten till 250 km/h.

Modern och sober inredning. Mycket digitalt.

Två exemplar av Commendatore GT, som till namnet påminner om Isdera Commendatore 112i från 1993, ska byggas under 2018. Om det blir fler efter dessa båda exemplar återstår att se. Bilen kommer att visas upp på bilsalongen i Peking som officiellt börjar i morgon den 25 april. Där kommer den att ställas ut bredvid suven Isdera EX5 Pro som du ser på en av bilderna i galleriet nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!