För några år sedan hade detta ansetts vara något väldigt orealistiskt, en Jeep Wrangler stående på laddning. Foto: Jeep

Jeep Wrangler 4xe är här – en fyrhjulsdriven laddhybrid

Jeep presenterar nu klassikern Wrangler i modern tappning – som 4xe-laddhybrid. Den nya, elektrifierade versionen är fyrhjulsdriven, har tre olika körlägen och kan gå strax över fem mil på ren elektricitet.

7 december 1941. Japan bombar den amerikanska marinbasen stationerad på Pearl Harbor, Hawaii, och drar oundvikligen in USA i andra världskriget. Ett USA som – dels på grund av att man efter Japans bombningar inte hade så mycket till flotta kvar – började inse att kriget inte kommer avgöras till sjöss, utan snarare i luften och på land.

Under första världskriget hade man fortfarande till stor del förlitat sig på hästar och andra dragdjur när det kom till fältslag, men nu var motorfordonen på frammarsch. Redan före bombningarna hade amerikanska militären beställt 16 000 upplagor av vad som då kallades Willys MB. Sammanlagt producerade Willys 363 000 jeepar under kriget, och enligt general Eisenhower var modellen en av de fem viktigaste materialorsakerna till att USA till sist stod som segrare.

1 av 2: ... och det är möjligt med terrängkörning även nu, trots att modellen har blivit laddhybrid. Foto: Jeep
2 av 2: Det är ju så här man tänker sig Jeep Wrangler... Foto: Jeep

Med det var då. Willys MB utvecklades senare till det vi i dag känner som Jeep Wrangler, fast med något färre antal kulsprutor. Nu ska den dessutom inte enbart vara vänlig mot de allierade, utan också mot miljön. Den senaste upplagan, som presenterades för drygt tre år sedan, får nu elektrifierad drivlina och gör modellerna Compass och Renegade sällskap i märkets klimatmedvetna 4xe-familj.

Det rör sig alltså om en laddhybrid – med andra ord sitter det ingen V8 under huven den här gången. Den turboladdade bensinmotorn på 2,0 liter får i stället sällskap av två elmotorer och ett högspänningsbatteri med kapacitet på 17,3 kWh. Tillsammans ger dessa en maximal effekt på 380 hästkrafter och ett vridmoment på 637 nanometer. Noll till 100 km/h gör bilen på 6,4 sekunder.

Nej, det är inga kantiner som förvaras under baksätet. Foto: Jeep

Modellen har tre olika körlägen. Standardläget kallas Hybrid och där använder bilen, som namnet antyder, både bensin- och elmotorerna. Därefter finns Electric där bilen går helt och hållet på el, och till sist E-Save där man kan välja att spara elen eller ladda upp batteriet för senare användning.

Wrangler 4xe är fyrhjulsdriven och kan nå en räckvidd på över fem mil, enligt WLTP. I hybridläget drar bilen 0,35 liter milen och koldioxidutsläppet reduceras med nära 70 procent jämfört med bensinversionen. Det tar strax under tre timmar att ladda den fullt och batteriet kan även laddas under körning.

1 av 4 Foto: Jeep
2 av 4 Foto: Jeep
3 av 4 Foto: Jeep
4 av 4 Foto: Jeep

Jeep påtalar gärna bilens fantastiska offroad-egenskaper. Det finns en uppsjö med funktioner med mer eller mindre kitschiga namn som Selec-Trac, Rock-Trac eller Tru-Lok att välja mellan när man ska upp i bergen. Den nya laddhybrid-Wranglern kommer dessutom i tre olika versioner – Sahara 4xe, Rubicon 4xe och en exklusiv 80-årsjubileumsupplaga.

1 av 3 Foto: Jeep
2 av 3 Foto: Jeep
3 av 3 Foto: Jeep

Köpare kan välja mellan tio färger, däribland nya Hydro Blue, Snazzberry och Sarge Green. Givetvis går det även att bläddra mellan olika taklösningar med allt ifrån soft top, hard top, power soft top och dual top. Inuti sitter ett 8,4 tum stort navigationssystem med touchscreen, Alpine ljudsystem och en sjutums TFT-display med information om batterinivå och räckvidd.

Stellantis meddelar att nya Jeep Wrangler 4xe når europeiska återförsäljare redan i juni, men vad den kommer kosta väljer man att avvakta med att berätta.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!