Kia driver med bilindustrin – vinner skärmkriget

Kia har släppt två nya bilder som visar detaljer på den elektriska konceptbil som ska visas upp i Genève nästa vecka. En av bilderna fastnar vi lite extra för.

Det räcker inte med en endaste infotainmentskärm, bilarna får nämligen allt fler och större skärmar. Två, tre skärmar är inget ovanligt i dag, och snart är vi uppe i fem skärmar när backspeglarna ersätts med kameror som visar sina bilder på skärmar.

Har det gått för långt? Det kan man tycka, och när vi såg första interiörbilden på Kias Genève-koncept satte vi kaffet i vrångstrupen. ”Nu har det brunnit en säkring på riktigt!”, utbrast vi på Teknikens Världs webbredaktion. ”Bäst att läsa pressmeddelandet först”, muttrade vi.

Efter att ha läst pressmeddelandet till punkt förstod vi vad det handlar om. Den allra sista raden om konceptbilen visar att den koreanska biltillverkaren har humor, de driver nämligen med sig själva och övriga bilindustrin som anses vara besatta av allt större instrumentpaneler och stora skärmar. Därför har man låtit montera inte mindre än 21 högupplösta bildskärmar som i en bågform löper över instrumentbrädan, mitt framför förarstolen. Skärmarna ser ”svajp”-vänliga ut, men vi misstänker att de är fast monterade.

Här ser vi ännu en skärm, dock av en annan typ än de som pryder insidan.

Nog om skärmarna. Utöver interiörbilden får vi en exteriörbild som kompletterar den bild (se bild nedan) på fronten som presenterades för några dagar sedan. Från denna nya vinkel (se bild ovan) ser vi tydligare hur Kia tänker sig en modern tolkning av märkets tigernos som används på dagens modeller. Ljussignaturen är tänkt att markera att detta är en Kia för det 21:a århundradet.

– Kia är stolta över sin slogan ”power to surprise”, vi vill gå ifrån det rationella och fokusera på emotionella värden och anamma en varmare och mer mänsklig inställning till elektrifiering. När allt kommer omkring finns el i varje atom – det är den energi som strömmar inom oss och runt omkring oss på vår planet. Att utnyttja denna potential har drivit oss från en innovation till nästa, säger Gregory Guillaume, designchef Kia Motors Europe.

Undertecknad ser fortfarande Ford Escort Mk1 på denna bild. Notera nytolkningen av Kia-emblemet på huvkanten.

Konceptbilen, som vi ännu inte känner till vid namn, är alltså en elbil och sägs vara skapad för att ge prov på hur man kan förena bilbranschens fördefinierade biltyper. Konceptbilen sägs vara en muskulös suv, en elegant familjebil och en mångsidig och rymlig crossover – på en och samma gång.

Den 5 mars får vi se hur Kia har lyckats koka ihop det hela.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!