Kia e-Niro officiell med upp till 61,5 mils räckvidd

Bilsalongen i Paris närmar sig med stormsteg och en av bilarna som garanterat kommer att locka flest blickar, inte för sin skönhet utan för sin teknik, är Kia e-Niro, den elbil som tidigare gick under namnet Niro EV.

I januari i år presenterades Kia Niro EV Concept på CES-mässan i Las Vegas. Det pratades då om att modellen är nära produktion och det pratades om lång räckvidd. Redan då vaknade många till liv och började utropa Niro EV till en de mest framemotsedda bilarna den närmaste tiden. Senare under våren och sommaren började det sippra ut information om den produktionsmässiga elbilsversionen av Niro, och så sent som för en och en halv vecka sedan kom ännu lite mer information och då framför allt hur lång räckvidden är. 48,5 mil enligt nya WLTP-körcykeln. Få andra bilar kan matcha den siffran (då rör det sig om bilar som kostar över 800 000 kronor).

Två batterialternativ

I dag berättar Kia mer om e-Niro, som modellen alltså heter. Den modellbeteckning vi tidigare använde, Niro EV, ska endast brukas på den amerikanska marknaden.

Kia bekräftar att WLTP-räckvidden vid blandad körning är just 48,5 mil. Det gäller om bilen är utrustad med det stora litiumjonpolymer-batteriet med en kapacitet på 64 kWh. För e-Niro med det mindre batteriet på 39,2 kWh är motsvarande räckvidd 31,2 mil.

e-Niro i 64 kWh-utförande klarar enligt WLTP:s körcykel för mätning vid stadskörning upp till 61,5 mil.

Med en 100 kW-laddare ska det stora batteriet kunna laddas till 80 procent av sin totala kapacitet på 54 minuter. Det ger ungefär 39 mils räckvidd vid blandad körning eller cirka 49 mil vid stadskörning.

Två motoralternativ

Kia e-Niro med 64 kWh-batteri kommer med en 204 hästkrafter (150 kW) stark elmotor som producerar 395 newtonmeter. I detta utförande görs 0-100 km/h-accelerationer på 7,8 sekunder.

Till 39,2 kWh-batteriet hör en elmotor på 136 hästkrafter (100 kW) som bjuder på samma höga vridmoment som storebrorsan, det vill säga 395 newtonmeter. Den är inte lika kvick i accelerationen utan gör 0-100 km/h på 9,8 sekunder.

Oavsett motor är det alltid framhjulen som är de drivande på e-Niro.

För att så mycket som möjligt dryga ut energin som lagras i batteripaketet och därmed förlänga räckvidden tar e-Niro nytta av den energi som uppstår vid hastighetssänkningar och inbromsningar. En frirullningsfunktion finns också samt ett system, som är kopplat till navigationssystemet, som läser av rutten längre fram och kommer med tips till föraren när det är läge att släppa på gasen och låta bilen rulla fritt.

Lite större och rymligare

Jämfört med Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid är e-Niro ett par centimeter längre och mäter 437,5 centimeter från front till akter. Drivlinans utformning har medfört att bagageutrymmet är rymligare än hos de båda nämnda modellerna. 451 liter sväljer utrymmet bakom bakre ryggstödet.

Till Sverige i december

Sverigelanseringen av Kia e-Niro är planerad till december 2018. Då är det endast det stora batterialternativet på 64 kWh som är aktuellt. Något pris har ännu inte annonserats, däremot att modellen kommer att finnas i två utrustningsnivåer – Advance och Advance Plus. Aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd samt nyckellöst system med startknapp, 7-tums pekskärm med navigation, backkamera och delläderklädsel är standard oavsett modellversion. Plus-versionen innehåller dessutom LED-strålkastare, dödavinkeln-varnare, elektriskt justerbara framstolar som även är ventilerade och klädda helt i läder. Till Plus-versionen finns ett teknikpaket som innefattar ljudsystem från JBL, LED-interiörbelysning, soltaklucka och trådlös mobiltelefonladdning.

Svenska e-Niro-köpare får sina bilar levererade med start i början av 2019.

e-Niro som dragbil

Bland tillvalen finns dragkrok, dock kommer detta intressanta tillval först i ett senare skede, efter lanseringen. Hur mycket e-Niro får dra återstår att se.

Garantier

Precis som på övriga modeller är det sju års Kia-garanti (15 000 mil) på e-Niro. Garantin täcker även batteriet och elmotorn.

Om modellbeteckningen

Namnet e-Niro ligger i tiden. Att stoppa ett e framför en befintlig beteckning är smidigt för att påvisa att det är en elektrisk version det rör sig om. Men på svenska marknaden blir det lite märkligt med tanke på företaget Eniro som en gång i tiden ”förde över telefonkatalogen” till Internet. Söker man på Kia e-Niro på en stor sökmotor är första sökträffen en Kia-handlare listad i Gula sidorna på eniro.se.

Fler specifikationer och bilder på Kia e-Niro bjuds vi på i samband med bilsalongen i Paris i oktober.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!