Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid – tre snabba från provkörningen

Nu får Volkswagen Passat Sportscombi GTE en tuff konkurrent, till slut. Nu lanseras Kia Optima Plug-in Hybrid i kombiutförande och med den hoppas Kia kunna ta en del av laddhybridkakan. Erik Wedberg provkör.

Hej Erik, hur långt bort i världen är du nu?

– Ända borta i Upplands Väsby strax norr om Stockholm faktiskt. Nya Optima Sportswagon Plug-in Hybrid är en så pass viktig modell för Kia i Sverige att den första provkörningen sker här. Kia är redan ett av de största märkena på den svenska marknaden men det här är modellen som ska ge den sista skjutsen upp till en stadig tredjeplats efter Volvo och Volkswagen.

Kommer den att lyckas med det?

– Det tror jag, även om den inte har någon lätt match framför sig. Den ska främst konkurrera med Volkswagen Passat Sportscombi GTE som är den absoluta storsäljaren bland laddhybriderna. Det finns flera saker som talar för Kian. Den har ett förhållandevis stort batteri som gör att den kan ta sig upp till 62 kilometer på ren el, sedan tar bensinmotorn över och ger en total räckvidd på hela 112 mil. Med försiktig gasfot ska man nog kunna köra en bit över fem mil på el vid verklig körning. Men det är ingen pigg bil, trots 205 hästkrafter. Medan Volkswagen har gjort en typ av GTI-bil av sin laddhybrid har Kia gått åt andra hållet och byggt en snäll och slö miljöbil. Det lönar sig förstås i form av längre elräckvidd. Dessvärre gör det också att bagageutrymmet krymper en aning – batterierna ligger under bagagerumsgolvet men får inte riktigt plats, de buktar uppåt en aning.

Tyvärr snor batterierna 113 liter av bagageutrymmet.

Blir den dyr?

– Den är dyrare än en Optima SW med dieselmotor, men billigare än Passat Sportscombi GTE som kostar från 431 900 kronor. Kia drämmer till med ett pris på 404 900 kronor för Optima SW Plug-in Hybrid och då är den snudd på fullutrustad med bland annat adaptiv farthållare, LED-strålkastare och eluppvärmd ratt. För 19 900 kronor extra får man Pluspaket 2 som bland annat innehåller panoramatak och elbaklucka. Jag tror att många kommer att nöja sig med bilen man får för 404 900 kronor och då har Kia en rejäl prisfördel mot Volkswagen.

Läs mer om Kia Optima Sportswagen Plug-in Hybrid här. Hela provkörningsrapporten av Kias laddhybridutmanare bjuder Erik Wedberg på i Teknikens Värld nummer 16/2017.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!