Foto: Kia

Kia Sorento Plug-In Hybrid kommer 5,7 mil på el

Nya Kia Sorento presenterades i våras och i höstas körde för vi den för första gången, men det är först nu som laddhybrid-versionen presenteras med vad som kanske är mest intressant för spekulanterna, nämligen WLTP-siffrorna inklusive räckvidden.

Det var i slutet av augusti som Kia presenterade laddhybrid-versionen av nya Sorento, dock saknades några av de mest intressanta siffrorna. Medan drivlinespecifikationerna, exempelvis den 1,6 liter stora bensinmotorn på 180 hästkrafter, den 91 hästkrafter starka elmotorn samt batterier på 13,8 kWh, avslöjades fanns det inga inga siffror om förbrukning, utsläpp och räckvidd. Med drivlina och batteristorlek till hands gissade vi därför på en räckviddssiffra på el som ligger någonstans i samma område som Kia Optima Plug-In Hybrid (5,3 mil). Nu står det klart att vi inte helt ute och cyklade.

1 av 3 Foto: Kia
2 av 3 Foto: Kia
3 av 3 Foto: Kia

När räckvidden, enligt WLTP-körcykelns kombinerade program (motsvarar blandad körning), nu är offentliggjord ser vi att Sorento Plug-In Hybrid kommer 5,7 mil på el – när batteriet är fulladdat. Kia presenterar även en räckviddssiffra enligt WLTP-cykelns program för stadskörning, då uppgår distansen till 7,0 mil.
Samma körcykel har beräknat det genomsnittliga utsläppet av koldioxid vid ”blandad körning” till 38 gram per kilometer. Tar vi rätt formel till hjälp noterar vi att det motsvarar 0,16 liter bensin per mil. Låga siffror för att vara en drygt 4,8 meter lång, fyrhjulsdriven suv med plats för sju personer.

PROVKÖRNING: Nya Kia Sorento 

Två andra intressanta siffror som presenteras i dag rör accelerationen och dragkapaciteten. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder medan 80-120 km/h tar 5,8 sekunder. Maxvikten vid påkopplat bromsat släpp är 1 500 kilo (750 kilo vid obromsat).

1 av 4 Foto: Kia
2 av 4 Foto: Kia
3 av 4 Foto: Kia
4 av 4 Foto: Kia

Nya Sorento, som nyligen fick högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest, i laddhybridutförande är som nämnt fyrhjulsdriven. Med ett ”Terrain Mode”-vred på mittkonsolen kan fyrhjulsdriftssystemet ställas in i tre olika lägen – Mud, Snow och Sand (lera, snö och sand). De olika inställningarna anpassar drivningen, motorvridet, kraftfördelningen samt automatlådans uppförande.

Sorento Plug-In Hybrid är beställningsbar nu och leveranserna ska inledas under första kvartalet 2021. Priset börjar på 569 900 kronor.

LÄS MER: Allt om nya Kia Sorento 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!