Foto: Kia

Kia Sorento Plug-In Hybrid officiell med laddhybrid-fakta

Nya Kia Sorento har Sverigepremiär i september – i dieselutförande. Sorento kommer även som laddhybrid, men först i inledningen av 2021. Nu serverar vi alla fakta kring det för många sannolikt mest intressanta alternativet.

Fjärde generationen Kia Sorento presenterades tidigt i våras, strax efter att vi här på teknikensvarld.se visat modellen på avslöjande spionbilder. Det som gjorde att många personer gav nya Kia-suven tumme upp var inte de nya formerna, eller att den hade blivit något större än föregångaren. I stället var det antalet drivlinealternativ som stod i fokus. Nya Sorento kan nämligen väljas med dieselmotor under huven, en modellversion som har premiär i Sverige nästa månad (september 2020), eller med två elektrifierade bensinalternativ – en vanlig hybrid samt en laddhybrid. Specifikationerna för två tredjedelar av modellversionerna bjöds vi på då, och mitt i sommaren, i juli närmare bestämt, meddelades de svenska priserna. Men fortfarande saknades information kring laddhybriden, bortsett från priset som börjar på 538 900 kronor (en summa som ännu inte är huggen i sten).

I dag är det dock dags för Kia Sorento Plug-In Hybrid att titta fram innehållandes mer fakta. Huvudsaklig drivkälla i laddhybriden är, som väntat, en 1,6-liters T-GDi-bensinmotor. Den ger 180 hästkrafter och 265 newtonmeter, siffror som känns igen från bland annat Kia Optima. Assisterande drivkälla, som kan arbeta på egen hand under okänd sträcka, är en elmotor på 66,9 kWh (91 hk) och 304 newtonmeter. Tillsammans står de för maximalt 265 hästkrafter och 350 newtonmeter, vilket gör laddhybriden till starkaste Sorento-versionen på marknaden.

TEST: Så bra är Kia Optima SW Plug-In Hybrid i jämförelse med konkurrenterna

Foto: Kia

Energin som snurrar igång elmotorn lagras i ett litiumjonpolymerbatteri som är av storleken 13,8 kWh. Det är knappt 23 procent större än 11,26 kWh-batteriet i laddhybriden Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Optiman har en räckvidd på el som enligt WLTP-körcykeln uppgår till 5,3 mil. Det skulle kunna vara en någotsånär fingervisning om hur långt Sorento Plug-In Hybrid tar sig på enbart el – större batteri med också en större och tyngre bil.

Till drivlinan hör en automatväxlad låda med sex steg som förmedlar de båda motorernas krafter till samtliga fyra hjul. Sorento Plug-In Hybrid är med andra ord fyrhjulsdriven.

Foto: Kia

Kia beskriver denna elektrifierade modellversion som deras mest avancerade laddhybrid hittills. Bland annat har de, för första gången, försett batteripaketet med ett individuellt vätskebaserat temperaturhanteringssystem, och elmotorns rotorkärna har åstadkommits genom en lamineringsprocess i två steg vilket sägs reducera båda oljud och vibrationer.

Eftersom batteripaketet är placerat i golvet är laddhybriden, precis som övriga Sorento-modellversioner, möjlig att få i sjusitsigt utförande. Bagageutrymmet är rejält och rymmer 809 liter, vilket är klassledande enligt Kia. Siffran är bara något mindre än dieselversionens 821 liter.

Foto: Kia

Sorento är bra utrustad redan i grundutförande men finns ändå i tre olika utrustningsnivåer – Action, Advance och Advance Plus. Så här ser de preliminära instegspriserna för respektive utrustningsnivå ut:

Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid AWD AUT Action 7-sits 538 900 kronor.

Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid AWD AUT Advance 7-sits 568 800 kronor.

Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid AWD AUT Advance Plus 7-sits 598 700 kronor.

Europeisk säljpremiär är det i början av 2021. Mer fakta och priser för övriga modellversioner hittar du här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!