Kineserna kommer – med elbilar

Flera kinesiska bilmärken är redo att ta sig an Europa och i främsta ledet står en rad elbilar. Är det dags för Europas biltillverkare att känna sig hotade?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det har gjorts försök tidigare, men alla har misslyckats.
Nu ser det dock ut som att en dörr till Europa har öppnats för de kinesiska biltillverkarna. Medan flera europeiska tillverkare har stått på hälarna och varit långsamma med att ställa om från förbränningsmotorer till el finns det läge för kinesiska märken att ta marknadsandelar.
Att det finns en radda kinesiska märken som sneglar mot Europa just nu är ingen slump. Efter flera års guldrusch med stadig tillväxt har Kinas bilförsäljning mer eller mindre stannat av. Till stor del beroende på coronapandemin. Flera tillverkare står nu med ett produktionsöverskott och tycks se Europa som en lämplig plats att göra sig av med bilarna som annars hade kunnat säljas på hemmamarknaden.

Kina är världens största marknad för elbilar och branschen har fyllts på med ett antal så kallade start-up-företag som vill slå sig in i elbilssegmentet. Men i fjol drog myndigheterna ner kraftigt på elbilssubventionerna och sedan dess har elbilsförsäljningen minskat med nästan 50 procent. I Europa är elbilssegmentet däremot hetare än någonsin.
I Storbritannien har ett kinesiskt märke tagit hela tio procent av den totala elbilsförsäljningen. Märket heter MG och har förstås brittiska rötter, men ägs sedan år 2005 av kinesiska SAIC och skördar europeiska framgångar med den eldrivna suven ZS EV som även säljs i Norge, Nederländerna, Italien och Frankrike. Utan eldrift hade den enligt alla branschbedömare varit chanslös.
Genom att återuppliva ett märke med europeiskt DNA och sammanföra det med modern teknik ser SAIC ut att ha hittat en väg in i Europa.

Vilka står på tur att följa efter? Tiderna då kinesiska biltillverkare kopierade europeiska är borta, nu glöder Kinas bilindustri av spännande och snabbväxande start-ups. Häng med när vi går igenom alla kinesiska bilmärken med siktena inställda på Europa!

Aiways

1 av 3: Aiways U5 ska säljas i två versioner: Standard och Premium. På bild är troligtvis den dyrare varianten.
2 av 3
3 av 3

Nej, de kinesiska biltillverkarna har inte ställt sig i bokstavsordning för att ta sig in i Europa, men nystartade Aiways ser ut att bli bland de absolut första att komma hit. Märkets och företagets anor kan inte spåras längre tillbaka än till februari 2017. Sedan dess har de hunnit etablera en fabrik i Shangrao, utvecklingscenter i Shanghai och Europa, en batterifabrik i Changshu och ett laboratorium i Detroit. De har också hunnit köra sin första modell, suven U5, hela 1 500 mil på en resa från norra Kina till bilsalongen i Frankfurt.
En helt lanseringsklar version av U5 skulle ha ställts ut på Genèvesalongen i våras och på den inställda salongen skulle man också ha premiärvisat konceptbilen U6 som blir märkets andra modell.
Aiways U5 har sålts i Kina sedan december 2019 och är fullt certifierad för den europeiska marknaden. Den ser ut att bli en direkt konkurrent till Kia e-Niro och är alltså en eldriven suv. Batteripaketet är på 65 kWh och det ska ge den en räckvidd på cirka 40 mil på en laddning.
Aiways (namnet sägs stå för ”artificial intelligence is on the way”) grundades av Gu Feng och Fu Qian, den senare med ett förflutet som försäljningschef för Volvo Cars i Kina, och man köpte nyligen upp den tyska sportbilstillverkaren Gumpert som senast visade den vätgasdrivna supersportbilen Nathalie.
Aiways Europa-lansering har varit på gång ett tag och man stötte på en rejäl motgång i fjol när U5 krocktestades av Euro NCAP och fick det låga betyget tre stjärnor. Därefter kom Corona som en andra motgång och försenade Europa-premiären ytterligare. Exakt när försäljningen kommer igång är inte känt, vi vet däremot att det inte blir någon regelrätt försäljning. U5 kommer endast att kunna leasas och allt sköts digitalt utan återförsäljare. Tyska ATU ska se till att serva och underhålla bilarna. För att korta leveranstiderna från Kina till Europa sägs det att bilarna ska skickas på tåg i stället för båt.
Försäljningen har nyligen börjat i Tyskland med priser från 37 990 euro.

Arcfox

1 av 3: Den eldrivna suven Arcfox Alpha-T är samutvecklad av kinesiska BAIC och kanadensiska Magna – en av bilvärldens största underleverantörer.
2 av 3
3 av 3

Beijing Auto, även känt som BAIC Motor är en statligt ägd biltillverkare grundad på 1950-talet. Med det nystartade elbilsmärket Arcfox har de siktat in sig på Europa och till sin hjälp har de designlegendaren Walter da Silva som har ritat den eldrivna supersportbilen Arcfox GT och suven Alpha-T som premiärvisades i Kina i maj. Alpha-T har ett jättebatteri på 93,6 kWh och två elmotorer med förhållandevis låg effekt – totalt 218 hästkrafter. Angiven räckvidd i NEDC-körcykeln är 65,3 mil. BAIC uppges ha långt gångna planer på att sälja Arcfox-bilarna i Europa, men mycket lite är känt i skrivande stund.

Borgward

1 av 2
2 av 2

Tyska biltillverkaren Borgward grundades redan 1929 och förknippas främst med modellen Isabella, men nu är det nya tider och återuppståndna Borgward ägs av kinesiska hyrbilsjätten Ucar. Märket återupplivades dock av Christian Borgward (sonson till grundaren) som fick finansiella muskler av den kinesiska lastbilstillverkaren Foton år 2008.
Borgward säger sig sikta på att bli en av de största elbilstillverkarna i Europa, men den första modellen blev den bensindrivna suven BX7 som visades redan 2015 och har sålts i Tyskland sedan två år tillbaka. Borgwards plan att bygga en eldriven version, BXi7, i Bremen har grusats. Bensinversionen BX7 byggs av Foton i Peking.

BYD

1 av 3
2 av 3
3 av 3

BYD (Build Your Dreams) planerar att sälja bilar i Europa inom kort och föga överraskande är Norge först på tur. BYD har nämligen sin helt nya eldrivna suv Tang EV600 redo och den premiärvisades på ett event i Oslo i juli. Den är 487 cm lång och har ett 83 kWh-batteri som ska ge en räckvidd på upp till 52 mil (NEDC).
BYD har rönt internationell uppmärksamhet, inte bara för att de är en av världens största tillverkare av eldrivna bussar, utan även för att den amerikanske investeraren Warren Buffet är delägare i företaget som ägs av privata investerare, inte kinesiska staten.
I våras visade BYD för första gången upp sin nya batteriteknik som kallas Blade och sägs vara både säkrare och mer energieffektiv än nuvarande litiumjonbatterier.

Byton

1 av 3: Byton har varit ett av de mer högprofilerade märkena på väg från Kina till Europa, men nu ser framtiden högst osäker ut.
2 av 3
3 av 3

Precis som Aiways räknas Byton till en av Kinas elbilsstartups. Företaget har planerat en Europalansering under andra halvåret 2021 där Tyskland, Schweiz, Norge, Frankrike och Sverige tillhör de första länderna.
Byton M-Byte har en elmotor på 272 hästkrafter och batteripaketet på 72 kWh ska ge en räckvidd på cirka 36 mil. Priset beräknas börja på cirka 45 000 euro.
Byton har tecknat ett importavtal för Sverige och Norge med Hedin Bil, med ByMyCar i Frankrike, Louwman Group i Nederländerna och Modern Driving i Schweiz.
Byton har dock stött på problem. Det senaste budet är att de på grund av coronapandemin tvingas skjuta på lanseringen av M-Byte och letar efter nya investerare. Byton måste skrapa ihop cirka 5 miljarder kronor för att fullfölja sina planer. Hela verksamheten är just nu pausad. Bakom Byton står Kinas äldsta biltillverkare FAW men det hjälpte inte när kassan sinade och tusentals anställda inte fick ut sin lön. Byton har lagt sin tillverkning i Kina i en nybyggd fabrik medan utvecklingsavdelningarna finns i både USA och Europa.
Byton bildades så sent som 2016 med bland andra den kinesiska internetgiganten Tencent och Taiwanföretaget Foxconn som investerare. Carsten Breitfeld lockades från BMW:s i3-projekt.

Lynk & Co

1 av 4: Lanseringen av Lynk & Co har varit en utdragen historia. Hans Hedberg körde modellen 01 redan år 2018.
2 av 4 Foto: Lynk & Co
3 av 4 Foto: Lynk & Co
4 av 4 Foto: Lynk & Co

Precis som med Borgward kan man diskutera vilken nationstillhörighet Lynk & Co har. Likt Volvo och Polestar ägs Lynk & Co av kinesiska Geely och produktionen sker i Kina. Bilarna är dock framtagna av Geelys utvecklingsbolag CEVT med säte i Göteborg och det finns mycket svensk teknik i Lynk-bilarna.
Lynk & Co skiljer sig från sina systermärken främst genom att det talas väldigt lite om själva bilen. Märkets första modell heter kort och gott 01 och är nära släkting till Volvo XC40. Företaget profileras mer som en mobilitetsleverantör, på hemsidan får man leta noga för att läsa om bilen och se en bild på den.
Trots allt prat om att bilen ska leasas och delas med andra har försäljningen i Kina hittills varit konventionell. Lynk & Co har sålt bilarna precis som vanligt, och det har gått bra. Under 2019 sålde Lynk & Co 128 000 bilar i Kina, nästan lika många som Volvo Cars.
Lynk & Cos Europa-satsning inleds under kvartal fyra då ett första showroom öppnas i Amsterdam. Försäljningen kommer dock att starta online samtidigt, vilket gör att svenska kunder i teorin kommer att kunna köpa en bil. Enda bilen som blir tillgänglig i Europa är 01 i laddhybridutförande. Efter något år väntas den komma som renodlad elbil. Service- och reparationsåtgärder kommer sannolikt att skötas av Volvo-verkstäder.

Nio

1 av 2
2 av 2: Stora pekskärmar dominerar bilvärlden över, även i kinesiska bilar.

Märket Nio har tidigare gjort sig känt i sportigare sammanhang då modellen Nio EP9 slog rekord på Nürburgring, samt genom att namnet finns med i Formel E. Tidigare hette stallet NextEV – som är själva moderföretaget.
Nio, etablerat år 2014 av William Li, har dock betydligt större planer än så. I våras visades coupésuven EC6 som är den tredje modellen i Nios utbud som i övrigt består av ES6 och ES8. Alla tre är suvmodeller och helt eldrivna. Nio har även fått uppmärksamhet för supersportbilen EP9 som hade varvrekordet för elbilar på Nürburgring ända tills Volkswagen ID. R kom och förstörde festen.
Det har gått bra för Nios bilar i Kina, så bra att man nu tidigarelägger den planerade Europalanseringen. Det senaste budet är att de första Nio-bilarna kommer hit under andra halvan av 2021. På papperet ser de lockande ut. Mellanmodellen ES6 har ett 100 kWh stort batteri och totalt 544 hk fördelat på alla fyra hjul. 0-100 km/h ska gå på 4,7 sekunder och räckvidden anges till 61 mil (NEDC).
Nio gör som Tesla, fast tvärtom. De bygger sin egen infrastruktur, men i stället för snabbladdning erbjuds batteribyte. Nio har totalt 143 batteristationer i Kina där förare kan åka in och byta sina paket på cirka tre minuter. Under de kommande tre åren ska ytterligare 300 stationer byggas.

WEY

Great Wall Motors, döpt efter kinesiska muren, är inte bara Kinas största suvtillverkare utan även en av relativt få privatägda biltillverkare i Kina. Företaget grundades 1984 och fokuserade till en början på mindre lastbilar.
På senare år har man gjort flera nysatsningar. Utöver ovanstående elbilsmärket Wey har den premiumorienterade suvavdelningen Wey tillkommit som ett alternativ till de sedan tidigare etablerade Haval-modellerna.
Wey har redan sålt bra i hemlandet med modellerna VV5, VV6 och VV7 men i centrum för Europasatsningen står en eldriven version av VV5. Precis som flera andra har Wey tvingats senarelägga sin Europalansering på grund av coronakrisen. För bildandet av Wey tog Great Wall Motors hjälp av flera tidigare Audi- och BMW-chefer.

MG

1 av 3 Foto: MG
2 av 3 Foto: MG
3 av 3 Foto: MG

Numera Kinaägda MG är redan här. Statligt ägda SAIC Motor har satsat på det gamla brittiska märket och redan hunnit nå framgångar med eldrivna MG ZS EV i det gamla hemlandet Storbritannien. MG ZS har sålts sedan 2017 i Kina med bensinmotorer och i fjol kom den eldrivna versionen ut på den kinesiska marknaden. Det är bara den modellen som tar klivet till Europa.
Batteriet är på 44,5 kWh vilket i den nya WLTP-cykeln räcker till 26,3 mil. Än så länge har inga MG-bilar letat sig till Sverige, den första laddningen har sugits upp av Storbritannien och, förstås, Norge.

ORA

1 av 2
2 av 2

Great Wall Motors är störst i Kina på suvar och har tidigare försökt ta sig in i Europa utan framgång. Kanske kan det nystartade dottermärket Ora lyckas bättre? Namnet Ora står för ”Open, Reliable and Alternative” och märket har hittills bara visat en modell – minielbilen R1 som sägs få en räckvidd på 30 eller 35 mil beroende på om man väljer stora eller lilla batteripaketet. Ora R1 ser ut att både stil- och storleksmässigt bli en direkt konkurrent till Honda e. R1 har redan börjat säljas i hemlandet till ett pris motsvarande cirka 150 000 kronor, vilket påstås göra den till världens billigaste elbil. Så lågt kommer priset på Europa-specificerade bilar dock inte att bli.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!