1 av 4 Foto: Nio
2 av 4 Foto: Nio
3 av 4 Foto: Nio
4 av 4 Foto: Nio

Kinesiska Nio visar nya elbilen ET7

Nio har haft en sedanmodell på gång under ett tag och nu är nya lyxiga ET7 här för att konkurrera med bland annat Tesla.

Det kinesiska elbilsmärket Nio är än så längre inte så bekant för oss här i Europa men från och med andra halvan 2021 kan det bli ändring på det då märket ska lanseras här. Tidigare har vi sett bilar som bland annat supersportbilen EP9 som satt rekord på Nürburgring, och Suvarna EC6, ES8 och ES6. Nu visar de upp sin första sedanmodell och den riktar sig mot konkurrenter som Tesla Model S och Lucid Air.

Nya Nio ET7 är en bil med fokus på lyx och mäter totalt 510 centimeter på längden, 150 på höjden och har ett axelavstånd på väl tilltagna 306 centimeter. Drivning sker på alla fyra hjul med hjälp av två elmotorer, en vid varje axel, som totalt levererar 653 hästkrafter och 850 newtonmeter. 0-100 km/h ska avklaras på 3,9 sekunder.
ET7 kommer att erbjudas med tre olika batterier där det minsta med kapacitet på 70 kWh ska räcka till 500 kilometer. För längre räckvidd finns även 100 och 150 kWh-batterier som ska räcka till 700 respektive 1 000 kilometers körning. Räckvidden är beräknad efter den föråldrade NEDC-körcykeln så räkna med en något kortare räckvidd i verkligheten.

1 av 5 Foto: Nio
2 av 5 Foto: Nio
3 av 5 Foto: Nio
4 av 5 Foto: Nio
5 av 5 Foto: Nio

Kupén är avskalad och instrumentbrädan som pryds av två skärmar påminner en del om nya Mercedes S-klass. Liksom hos Tesla Model 3 har Nio dolt ventilationsutblåsen vilket ger instrumentbrädan ett ”renare” utseende. Tack vare ett panoramaglastak som sträcker sig över hela kupén är ljudinsläppet gott och ET7 är i huvudsak fyrsitsig även om det går att sitta tre i baksätet. Till standardutrustningen hör bland annat ljudanläggning med 23 högtalare och uppvärma/ventilerade stolar med massage på samtliga platser, ET7 är även utrustad med luftfjädring för högre komfort.
Bilen är utrustad med teknik som möjliggör autonom körning där kameror med 8 megapixels upplösning, i stället för Teslas 1,3 megapixel, jobbar ihop med totalt 33 olika sensorer där bland annat framåtriktat lidar, radar och ultraljudssensorer ingår.

Liksom andra Nio-modeller kommer även ET7 att ha möjligheten att byta batteriet på någon av Nio-stationerna som håller på att byggas, där batteribyte ska vara avklarat på tre minuter. Nio ET7 kostar från 448 000 yuan, cirka 570 000 kronor för 70 kWh-versionen, följt av 645 000 och 670 000 kronor för 100 respektive 150 kWh-versionerna. I Kina kommer ET7 även att säljas i billigare utförande där du hyr batteriet med ett grundpris på motsvarande 480 000 kronor och 1 300 kronor per månad i batterihyra. När nya Nio ET7 kommer till Sverige är i nuläget oklart men Nio siktar som sagt på en Europa-lansering senare under 2021.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!