Hittills har pris och räckvidd hindrat större genomslag för eldrivna bilar. Men miljöbonus och malus-skatt ger laddhybridbilarna den skjuts som behövs för att räkna hem laddkalkylen.
När en liter bensin eller diesel kostar över 16 kronor är det inte svårt att förstå att eldrift lönar sig. Elkostnaden stannar på 2,50 kronor per mil. Det betyder att du sparar tio kronor för varje mil du kör med eldrift i stället för på bensin.
Vi har tittat på de populäraste laddhybriderna som säljs i dag. Alla kan motiveras på ekonomiska grunder när vi jämför dem med de fossildrivna alternativen i modellprogrammet. Det som fordras är att du har möjlighet att ladda bilen i hemmet och att du har en normal körprofil.
Ta den mest sålda laddhybriden som exempel, Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid för 399 900 kronor. Ett till synes högt merpris eftersom den vanliga, bensindrivna versionen kostar 299 900 kronor. Men när vi har dragit av 27 000 kronor i miljöbonus och lagt till 22 000 kronor i malus-skatt på bensinversionen är skillnaden ”bara” 52 299 kronor. Eftersom eldriften för Outlander Plug-In Hybrid ger en kostnadsfördel på 9,63 kronor per mil har du tjänat in merpriset efter 5 430 mil på el. Hur lång tid det tar beror på din körprofil.
Om du laddar varje natt och kör slut på räckvidden 5,4 mil varje dag tar det två år och nio månader. Eller 1 005 dagar för att utrycka det mer exakt. Varje dag sparar du en femtiolapp. Kör du bara 2,7 mil per dag tar det dubbelt så lång tid. Och börjar du köra på den traditionella bensinmotorn tar det så klart ännu längre tid.
Oavsett hur många mil du kör kommer laddhybriden att vara det ekonomiskt fördelaktiga alternativet. Även om du själv inte hinner köra in merpriset så kommer andrahandsvärdet att tala för laddhybriden. Begagnatköparen kommer att ha en stor betalningsvilja för möjligheten att köra billiga elmil och slippa den höga fordonsskatt som drabbar fossildrivna bilar även efter de första tre malus-åren.
En Outlander med konventionell bensinmotor kostar enligt dagens regler 1 320 kronor mer i skatt per år efter fyra år och framåt. Skillnaden kommer dessutom att öka när bilarna efter nästa år ska skattas efter CO2-utsläppen i den stränga WLTP-körcykeln. Då kommer både malusskatten och fordonsskatten att höjas.
* Eftersom alla tillverkare inte publicerar förbrukningssiffror på enbart eldrift har vi här delat in laddhybriderna i tre klasser beroende på storleksklass. 2,00 kr/mil, 2,20 kr/mil samt 2,50 kr/mil.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.